Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

För eller emot LCHF

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej Hej,

Har läst mycket om dieten low carb high fat (LCHF) och kan inte bestämma mig för vad min åsikt är. Men det är ju bara positivt i sig. Man ska ju inte låta sig påverkas av ALLT man läser och hör, utan få sig egna åsikter. Det finns många frågor som dykt upp i mina tankar, där jag funderar på om de verkligen kan vara nyttigt att utesluta alla kolhydrater. Efter mycket läsande om denna diet lärde jag mig att man inte behöver utesluta kolhydrater helt, utan kolhydrater kan vara upp emot 20% av intaget, resten ska vara fett (20%) och proteiner (80%). Men i detta inlägg vill jag fokusera på vad som händer i kroppen när man utesluter kolhydrater helt.

En av mina frågor som dök upp var; behöver inte hjärnan socker för energi? Ett av dom svaren jag hittade var att hjärnan behöver energi i form av glukos, men levern kan tillverka glukos av aminosyror (som proteiner är gjorda av och nedbrytna till) och fettsyror. Detta med hjälp av en process som kallas glukoneogenes och är en väldigt energikrävande process. Därför behöver vi inte äta kolhydrater för att bidra hjärnan med energi. Frågan är om denna process i sig är hälsosam och om inte kroppen blir väldigt påfrestad?!

Om man inte äter kolhydrater, eller om kroppen inte kan utnyttja dom kolhydraterna man äter, tex om man har diabetes typ 1 (kroppen producerar inget insulin alls) men inte fått medicin för de. För att få energi, som vanligtvis kommer från kolhydrater, måste kroppen istället bryta ner fett eller protein för energiförsörjningen. Och det är vid förbränning av fett som kroppens ketoner skapas och pH värdet kan bli surt. Ketoner skapas också vid svält och fasta, det är slut produkten vid fettförbränning. Hjärnan kan använda ketoner som energi, men inte under för lång tid då det kan vara skadligt. Höga nivåer av ketoner kan ge inflammationer, en ökad risk för benskörhet, njursten, huvudvärk, förstoppning samt brist på viktiga näringsämnen. Det höga fettintaget leder till att kroppen enklare absorberar gifter från tjocktarmen, så som endotoxiner. Enligt vissa sidor på internet står det att man inte behöver oroa sig för ketoner som skapas och att man börjar lukta aceton i munnen. Men jag skulle inte hålla med om de, en anledning är att höga nivåer av ketoner kan leda till koma.

Sen har jag ju givetvis funderat på de där med insulin och LCHF dieten, diabetiker som jag är. Används insulin till annat än socker? Behöver vi insulin?
Insulin utsöndras vid intag av kolhydrater, för att signalera till cellerna att ta upp glukosen från blodet. Det jag lärt mig är att insulin öka aktiveringen av ett enzym som heter lipoproteinlipas, som behövs för nedbrytningen av fettsyror. Men det behövs också för upptaget av fett, protein och socker. Om man äter för mycket socker ökar insulinutsöndringen, vilket kan skada cellerna och effekten/användningen av insulin. Detta kan leda till att cellerna blir insulinresistenta. Alltså att dom behöver mer och mer insulin för att dom ska ha någon effekt på cellerna. Av denna anledning tror jag att kolhydrater bör ätas, men i rätt mängd och dom rätta kolhydraterna. Kolhydrater som ligger lågt på GI skalan (s k långsamma kolhydrater eller sockerarter).

Givetvis är de ju så att ALLA människor är olika, och av denna anledning tror jag att vissa människor ska äta mer kolhydrater än andra. Precis som vissa människor inte ska dricka mölk och andra inte mår bra av fett. Tycker att man ska prova sig fram och känna efter. Läs massor om den nya dieten du vill prova och gör sen dina egna val.

De var allt för mig denna gång.

xxx

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: