Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Hälsostress

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

Hej Hej,
Jag måste säga att jag hört och läst mycket dom senaste dagarna om hälsostress. Då menar jag att man hör så mycket om olika dieter, och då olika saker, för- och nackdelar, om samma diet. Givetvis gäller detta också olika råvaror. Och detta leder ofta till det jag menar är hälsostress.
I ena tidningen står det att kolhydrater är skadligt, och i en annan tidning måste man äta kolhydrater för att överleva och för funktionerande hjärna. På radion hör man att man behöver mättat fett och samma dag ser och hör man på TVn att man borde undervika det. Med alla dessa råd är det ju nästan självklart att man blir stressad över maten man stoppar i munnen.
Men mitt råd till dig är att ta in all information, bearbeta och sen ta egna beslut. Det är ju även så att alla människor är olika. Människor med IBS tex kan ha svårt med att ta upp fett och symptomen förvärras. Medans jag som är diabetiker mår mycket bättre om min måltid är rik på bra fetter och färre kolhydrater. Jag försöker gela tiden förklara, tänka på och poängtera hur olika vi alla är för att vi ska förstår att alla behöver olika typer av mat för att må bra.
Men om du mår bra, upplever inga problem och inte äter några mediciner så är du troligtvis en frisk person med rätt diet. Men om du till exempel upplever magsmärtor efter din måltid eller får ont i huvudet efter en dag på kontoret då tycker jag inte att det finns något annat att göra än att fundera på din livsstil. Läs på internet, läs tidningar, fråga din doktor, be om råd men hitta sen svaret inom dig själv och då utan att stress.
Kram kram från Välbefinnaren.

Kommentarer

  • emma säger:

    Hej! :) Det är såhär att jag har min första tävling i min blogg :) tkr du ska ta dig en titt, du kan vinna en mugg :) Hoppas du vill vara med :).

    2012-04-04 | 12:23:41
    Bloggadress: http://bommmen.blogg.se/
  • Mikaela säger:

    Det är en djungel där ute och kan bli mycket förvirrande för många när det kommer till olika råd och tips om vad man bör och inte bör äta för att må bättre. Jag kunde hålla med dig mer om att man alltid ska känna efter själv vad man mår bra av, vi har alla olika behov. Sen är det inte bara uppdelningen av mängden kolhydrater, fett och protein man bör tänka på. Det är ju även stor skillnad på vilka kolhydrater man väljer och olika fettkällor som ger för och nackdelar för hälsan.

    2012-04-04 | 12:25:29
    Bloggadress: http://passionforhalsa.se

Kommentera inlägget här: