Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Wijnjas Ost & Vin källare

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

Igår firade jag och kärleken våran fyra års dag, och jag överraskade honom med ett bord på jag tror Stockholms bästa ostkällare. Jag har en gång tidigare varit med om en smakexplotion i munnen, den gången var i Frankrike. Igår var andra gången!! Vi började kvällen med varsitt glas champagne, ett riktigt glas champagne och inte det vanliga sträva man köper på en nattklubb för 700kr. Utan detta var inte strävt, smakade ek och bär, väldigt lättdrucket och med en kort smak. Fantastiskt!! 
Jag åt en persiljerotsoppa till förrätt, den smakade faktist godis, utan att vara söt. Till varmrätt åt jag kattfisk/kotlettfisk med spenat mos, en liten bönsallad och en söt och syrlig rabarbermarmelad som förhöjde alla smaker i rätten.

Ostbrickan med fem ostar delade vi på, det var en marmelad och päron som tillbehör. Till ostarna valde servitören/ägaren ut två olika viner. Han och kocken var båda oerhört passionerade och kunde verkligen allt om vilka ostar som passar till vilket vin, vilket vin passar till just den rätten osv. Vinerna kostade mellan 90kr och uppåt några hundra kronor.

Ska du ut och fira någonting stort, älskar viner och ost tycker jag absolut detta är någonting som måste provas.

PS. Kaffet var specialbeställt med deras egen blandning, rostningen gjorde tidigast 30 dagar innan bryggningen i restaurangen. Lika mumsigt det!

Smakupplevelse till 100%.









Kommentarer


Kommentera inlägget här: