Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bonjour, Au revoir, Merci / 517 mil senare!

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

Då har vi varit iväg på våran årliga roadtrip till Frankrike under två veckors tid i denna ordningen:

Blekinge--> Minden (Tyskland)-->Amiens-->St Malo (Mont St Michel)-->Carnac (utanför Vannes)-->Nantes-->La Rochelle-->Bordeaux--> Paris--> Reims (Champagne distriktet)--> Bremen (Tyskland)--> Blekinge (Släktträff).

Här kommer några bilder så ni kan se vad vi haft för oss.

St Mont Michel är en riktig turistfälla, som jag verkligen rekommenderar eftersom att det är så otroligt vackert. Det är alltså ett slott som ligger på en liten ö som är lika stor som slottet. Spännande historia om denna medeltida by. Vi klättrade upp alla trappsteg och tog oss en måltid med utsikt över det låga tidvattnet. När tidvattnet är lågt kan  man gå ut till ön i botten av havet, annars finns det en uppbyggd väg som vi åkte buss längst.

Vi kom in i Vannes och fick jag ingen som helst positiv känsla om staden, men vi åkte bara igenom så det kan bero på det. Men vi åkte ut till havet och en liten bukt istället där vi hittade ett mysigt Best Westerna hotel som vi förhandlade priset på. Sen satte vi oss på deras uteservering, tog en varsin drink och bara njöt av värmen, solen och semestern. Sen åt jag den bästa ”mini-salladen/o-krämiga ratatouillen” någonsin till stekt fisk. Den var gjord av finhackad tomat, mango (tror jag), kapris, citron (inte bara saften), riven ingefära och stekt i massor av smör.

La Rochelle är en av mina favoriter, det är stad som ligger precis vid havet där allt finns. Borgen där ”Fångarna på fortet” spelades in ligger precis utanför (men vi besökte det inte), en mysig marknad med korvar, honung, frukter och grönsaker med alla smaker och former. Underbart mysigt! Det var här som jag och kärleken gick på Michelin restaurarang besök som var födelsedagspresent till kärleken, men mer om detta i senare inlägg.

En annan turistfälla som jag också rekommenderar är Dune du Pilat som ligger väster om Bordeaux som är ett berg av sand. Man kunde gå upp på toppen i sanden eller så kunde man gå i trappen, vi valde trappen och hade mjölksyra i benen som heter duga efter den vandringen. Om jag inte minns fel så är sandhögen 3 km lång och 108m hög, det är även Europas största sand dyn. De roligaste av allt var att springa ner längst den branta slutningen, kände mig som ett lyckligt barn som hade fått skratt feber. Efter det stannade vi på fiket nedanför kullen för en kaffe och en svalkande is-drink.

Två andra ställen vi besökte utanför Bordeaux var St Julien (nordväst om) och St Emilion (öster om) som är två områden som producerar kärlekens favoritviner, så givetvis ville vi besöka lite vingårdar, ta foton på vindruvsbuskarna och inhandla några viner. Eftersom att kärleken körde så fick jag smaka på vinerna och jag har hittat några favoriter, om jag behöver välja en av dessa så är min favorit St Emilion.

Efter Bordeaux blev det en dag med mycket körning och många köer, meningen var att vi skulle till Reims i Champagne distriktet men pga många köer valde vi istället för att åka till Paris. I Paris träffade vi upp en vän som vi egentligen skulle träffa nästa dag i Reims. Så det blev en middag i Paris, super goda sniglar men super torr tonfisk. Nästa mörgon åkte vi alla tre till Sacre Coeur  i Montmatre där vi hittade ett mysigt fik med underbar frukost, men mycket socker. Enda ”socker-sockriga” frukosten på hela resan!

Sista kvällen i Frankrike spenderade vi alla i Reims, Champagne distriktet där vi drack... ja... champagne så klart. Underbar avslutning på resan.

• blackelf säger:

Åhhh vilken ljuvlig resa!!!!! Jag har bara sett St Mont Michel på bildernoch aldrig vetat var det låg ( ens i vilket land!) Nu lägger jag in det på rese-önskelistan! Gillar verkligen den härliga bilden på druvklasen.

Verkar som du haft en härlig semester:3 Skönt att komma igen medladdade batterier!

2012-08-14 | 12:12:06
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se
  • Art by tina säger:

Fasen vilket coolt äventyr! Magiskt slott!

Svar: Ja vet... magiskt! =) Nästa äventyr blir du och jag! ;-)

2012-08-14 | 22:00:35
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Ammi säger:

Jättefina bilder! Ser ut som att ni hade en toppensemester!

Svar: Kanon bra! Längtar efter nästa semester nu. =) Antar att du också har det finfint på din semester. kram

2012-08-14 | 22:11:43
  • Linn säger:

Välkommen tillbaka! :-) Finfina bilder. Känner igen en del favoriter; Mont St Michel är SÅ vackert (om det inte vore för alla turister bara... ;-)), La Rochelle, Bordeaux i största allmänhet, Paris... Åh, jag älskar Frankrike!

Svar: Mont St Michel vore ännu bättre om det inte var så fasansfullt mycket turister/folk. Frankrike är verkligen mysigt. Vi var där på roadtrip för två år sen också, men då längst den östra delen ner mot Cannes. Nu försöker jag övertyga Viktor och två vänner att åka till paris till hösten. Får se hur det går! =) Har du också varit på Roadtrip där, eller varit där flera gånger? Kram

2012-08-15 | 19:44:37
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

Roadtrippandet skedde främst i barndomen. Då bilade vi genom Europa med tält. Det var kul, och jag fick se massor av världen.

Har bilat ner till Bordeaux i vuxen ålder och åkt omkring där. Annars blir det mest kortveckor (eller långhelger) till Paris.