Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Christopher Coutanceau

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

I La Rochelle besökte vi en Michelin restaurang, efter kärlekens val av restaurang eftersom att det var hans födelsedagspresent från mig. Vi gick till Christopher Coutanceau som ligger precis vid havet. Finfint ställe som man bara besöker en gång vart tredje år. Vi stod mellan valet av avsmakningsmeny av tre eller fyra rätter och det blev tre rätters meny. Men det var bra det, för man fick ju flera amuse bouche i mellan måltiderna. Vi valde helt olika viner eftersom att vi fick olika rätter, jag valde ett lätt rött till min förrätt och sen även ett rött till min huvudrätt, rött är min favorit.

Vår amuse bouche. Rå tonfisk och en liten sallad. Smakrikt!

Till förrätt hade jag musslor med curry blandning. Väldigt krämig, god men jag har ändå ätit smakrikare musslor enligt min smak.

Huvudrätten var fisk med en tomat ratatouille och bakad tomat med en fantastisk blandning i, tyvärr vet jag inte vad det var i tomaten men det var min absoluta favorit-helt magisk smak. Tomatfyllningen lyfte alla smaker som fanns på den tallriken. Fantastiskt!

Där satt vi mätta som bara den och väntade på desserten, och då kom de in med en cheese trolley med ett tretti-tal olika ostar. Även om vi väntade på att explodera kunde vi inte motstå ostarna, så vi delade på fyra små ostar som var fantastiskt goda till våra viner. Ost är verkligen en favorit.

Desserten var tomat & basilika-sorbet med jordgubbskräm med grädde i en bakelse.  Sorben var förvånansvärt mumsig och basilikan passade perfekt till.


Efter deserten kom dom med ännu mer efterrätt, det blev inget kaffe för min del eftersom att det absolut inte fick plats mer i min lilla mage. All mat var fantastisk, den ena måltiden var godare än den andra. Besöket och upplevelsen var värt vart ända öre! Efter tre timmar på restaurangen rullade vi längst havet mot hotellrummet.

 

Kommentarer

  • ROXANNA - Kamp efter Cancern - Äntligen Mamma säger:

    Tusen tack fina du :)

    2012-08-14 | 22:05:58
    Bloggadress: http://roxxanna.se
  • Rinki säger:

    Wow, det ser helt sagolikt ut alltihop! Hur går det för er på er resa? Jag ber om ursäkt för att jag inte är vidare uppdaterad, har tagit lite semester även ifrån datorn, men ska försöka ta ikapp lite nu :).

    Sv: Det är mest E's hobby det här med blommorna och växterna, men det är gulligt tycker jag. Jag antar att jag själv är lite immun mot den hobbyn eftersom min mamma varit så fanatisk under alla åren :P har fått nog lite, men det är roligt att pyssla lite ibland. Hur går det med dina växter/plantor? Här växer det så att det knakar.

    Kram

    Svar: Nu har vi kommit hem men vi hade det underbart på semestern. Spontant, lugnt, nya äventyr och till och med en vän som följde med på slutresan från Paris. =) Man behöver semester från datorn ibland, det kan bli lite för mycket ibland. Dessutom har du väl jobbat massa i sommar? Fast kanske inte mer än du pluggar på terminerna?!
    Mina tomatplanor växer och växer... men dom ger inga tomater. Det har blivit några små blommor, men dom har alla fallit av. Nu i Frankrike köpte jag en vindruvsplanta också... ska ta tre år innan det ger druvor eftersom att den är så liten. Så här snackar vi tålamod. =)
    Sabine J Ö

    2012-08-15 | 17:28:59
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Tina säger:

    Vilken härlig Frankrike resa ni gjort och vilken god mat!! Jag älskar Frankrike....

    2012-08-15 | 20:19:25
    Bloggadress: http://peachloveinfood.blogspot.com
  • Marja - Baka Sockerfritt säger:

    Vilken restaurang! Jag är så svag för avsmakninsmenyer, och just denna såg väldigt aptitretande ut!

    Svar: Avsmakningmeny är underbart, eftersom att man får uppleva så många smaker under en måltid. En annan favorit är olika ost och viner, också en smakexplosion. =)
    Sabine J Ö

    2012-08-15 | 20:48:50
    Bloggadress: http://bakasockerfritt.blogg.se/
  • blackelf säger:

    Woooooaaaooow!

    Jag är smått avis.. alla mina resor brukar sluta med alldeles för mycket mat XD
    Men jag har aldrig varit på en michelin restaurant.

    Ibland blir man förvånad över hur träffande eller passande olika smak-kombinationer kan vara. Som din tomat. När jag var på Gotland testade jag för skojs skull en honungs-chevré-glass. Fy bövelen.. inte riktigt min grej. Jag håller mig till mina chokladkombinationer istället:P

    2012-08-16 | 12:16:14
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se

Kommentera inlägget här: