Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Linsgryta-Varför

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Igår lagade jag till lunch en linssoppa med grönsaker som är riktigt nyttig. När man tillagar och kokar grönsaker är det alltid bäst att behålla vattnet som grönsakern tillagas i, eftersom att mycket av nyttigheterna hamnar i vattnet, så därför är denna typ av rätt ett bra alternativ.
 
Jag försökte göra en portion eftersom att man aldrig ska värma upp spenat när den väl ha blivit tillagad och kyld. (De blevtvp portioner). Detta eftersom att det finns bakterier i spenat som förökas snabbt i grader mellan 20-60 grader och inte dör vid nästa uppvärmning. För att kunna ta upp järnet i spenaten i soppar rekommenderar jag ett glas med citronvatten 30 min innan måltiden. C-vitamin hjälper nämligen till för upptaget från tarm  till kropp.
 
Om man ska få i sig alla aminosyror utan att äta kött rekommenderas baljväxter (linser) tillsammans med sesamfrön, på så sätt får man i sig samtliga aminosyror som är essentiella. Nu hade jag inte sesamfrön, men pumpafröna i min måltid representerar sesamfröna. Fröna hällde jag över måltiden efter att den var klar, eftersom att nötter kan bli giftiga vid uppvärmning.
 
 
Ingredienser på ett ungefär: 
Några cm purjolök
1 st tomat
4 st ganska små morötter
En stor näve spenat (inte babyspenat)
2 klyftor vitlök
1 lök
En bit ingefära
2 cm färsk gurkmeja
1 dl linser
1/2 broccoli huvud
2 msk pumpafrön
1 msk kokosflingor
1 msk tomatpure (kan uteslutas)
Vatten som täcker alla ingredienser.
Kryddor: Salt, peppar, kummin, cayeenpeppar, chili, koriander, mer gurkmeja,
 
Hackade allt ganska litet, koka sen allt i vatten i ungefär 10 min (inte fröna). Lägg sen i linserna och låt koka i ytterligare 10 min. Koktiden av linserna an variera så läs på förpackningen. Servera!!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jippi, det här är ju toppen! Nu har jag dessutom ett recept med färsk gurkmeja. :-)

    Svar: Kul att du gillade det. Iden kom från en ide-rik brud! ;-)
    Sabine J Ö

    2012-08-30 | 16:18:27
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Lika bra att vänja magen vid linser - för det är ju typ det enda vi kommer att äta sen haha.

    Svar: Ja... linser och nanbröd. =) Bäst vi vänjer oss. Alltså... vad ska man äta till frukost?? Ska mejla en bloggare som är därifrån och fråga. =)
    Sabine J Ö

    2012-08-31 | 16:58:13
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Jag gjorde linssoppa i förrgår med vegeta, lök, paprika och risoni.

    Svar: Vad är vegeta??
    Sabine J Ö

    2012-08-31 | 16:59:44
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: