Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Reclaim our lifes- A slap in the face

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Vill du att staten och bankerna kontrollerar ditt liv? Vill du att du själv ska få välja om du vill äta ekologisk mat eller ej? Vill du att du har valen att äta vad du vill, bo hur du vill och ha valet att själv bestämma vilka dina åsikter är? Ska man få vara bonde för att få odla frukter och grönsaker eller föda upp valfritt djur, utan att behöva betala extra avgifter eller bli hotade av statten? Ska det vara möjligt för ett helt land att stoppa uppfinnare att utveckla sina energikällor genom hot och mord, för gratis energi?
 
Igår när jag och min pojkvän kollade på denna dokumentär på 2 timmar och 15 minuter så var jag arg, ilsken och besviken på samhället, samtidigt som jag ville gråta. Filmen hade ett mycket bra uppbygg som hela tiden utvecklades, i början av filmen pratade dom mycket om energier kring jorden och dess flöde. Vilket jag tycker är intressant, medan mångga kan uppfatta det som ointressant New Age-drabbel (kopplingen mellan andevärlden och den fysiska världen). Jag säger så här för att filmen handlar inte bara om detta utan det utvecklas vidare till forskare och uppfinnare som har utvecklat produkter som skapar mer energi än vad den använder. Och samtliga av dessa har råkat illa ut, hotade, mördade/dött eller deras forkningscenter har brunnit ner. Frågan igenom hela filmen är "Vem skulle vilja göra si eller så, och varför?". Allt handlar om pengar och makt hos länder, banker och regeringen, speciellt i USA. Kontrollerar dom undervisningen, pengarna, födan, energikälla och sjukvården (Glad min passion är i alternativa metoder), så kontrollerar dom folket. Jag skulle säga att vi till viss del är kontrollerade, men det kanske inte är statens "fel" utan samhället vi lever i. Om alla följer den "instruktion" som finns för vad en norm är, så är vi kontrollerade eftersom vi följer dom regler som finns. Vi går inte mot strömmen, vi pratar inte i mobilen i hissen, vi pratar inte med främlingar, vi äter det som serveras utan att kräva föda med bättre kvalitét. Vi lånar pengar från banken som egentligen bara är några 1or och 0or för företagen, eftersom att dom inte behöver äga alla pengar som lånas ut, som dom sen tjänar pengar på från oss. Vem har bestämt att bara staten får trycka nya pengar (leder till låg konjuktur) när dom behöver låna ut mer pengar och få mer makt?
 
När jag och min kärlek flyttar till hus ska vi kolla runt efter en alternativ energikälla (vind, vatten, sol), vi ska  börja köpa vårt bröd mer lokalt och köpa frukten och grönsakerna alltid ekologiskt och lokalt och jag ska inte köpa mat från dom stora företgaen. Vi behöver istället stödja dom lokala handlarna, som gör att just vårat område växer. Jag ska ändra mig för alltid, för att jag vill! Jag vill att mina framtida barn och barnbarn ska få leva i frihet och ha valmöjligheter i livet.
 
Jag ber dig från djupet av mitt hjärta (någon jag aldrig gör annars) att kolla på filmen (kanske istället för kvällens komedi) och sen sprida den vidare. Alla behöver får detta "Slap in the face" fler gånger, precis som jag fått uppleva. Även om du inte orkar se filmen eftersom att du "har det bra ändå", så ber jag dig att ändå sprida den vidare, på uppdrag av mig. =) Här finns filmen!
 
PS. Du kan göra en donation, om du vill och du kan också lämna din e-mejl adress, om du vill, men detta är ingenting du behöver göra.
 
http://www.thrivemovement.com/the_movie

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Flytta till Vara så kan du göra allt det där haha. Här kan man köpa nästan allt ekologiskt och närodlat, kött, grönsaker, rotfrukter, ägg, mjölk - ja allt man behöver faktiskt. När vi hittar vårt perfekta hus ska jag utveckla gröna fingrar och odla själv, lite iaf. fast föda upp mitt egna kött - där går gränsen. Då blir jag hellre vegetarian. Men man kan ju köpa kött från gårdar där man med säkerhet vet att djuren haft ett bra liv.

    Ska titta på filmen, verkar nästan lika bra som dokumentären Home.

    Svar: Ja... den är lika bra som HOME. Fantastisk! Gav en samma känsla, men utan det lyckliga slutat som HOME gav. Du måste se den.
    Jag vill också ha ett växthus... det är planen. Vi har pratat om att flytta till hus så jag får mitt växthus snart. =) Vi får väl flytta till Vara. =) Höns vill jag ha, så jag kan äta ägg från lyckliga djur. =)
    Sabine J Ö

    2012-08-22 | 21:25:25
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • marielle säger:

    sv: Dogville är ju lite speciell och kan förstå att alla inte fastnar för den, men själv skulle jag rekommendera dig att se den en gång till ;)

    Jag har faktiskt haft UVI mycket mer sällan nu, men om det beror på havrevattnet eller bara allmänt bättre immunförsvar vet jag inte.

    Kram!

    2012-08-23 | 15:44:53
    Bloggadress: http://heysugarmagazine.se/marielle

Kommentera inlägget här: