Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Aminosyra: Alanin

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Alanin är en viktig del av muskelvävnaden och arbetar tillsammans med levern med eliminering av nedbrytna proteiner och aminosyror. När vi tränar använder musklerna till viss del glykos som energi, men även protein används av muskelcellerna. När aminosyror bryts ner skapas kväve (som en av slutprodukterna) och alanin skapas därför också av musklerna så att det kan binda sig till kvävet och transportera det till levern. Som sen eliminerar det från kroppen med urinet. För att musklerna ska kunna skapa alanin behövs ett annat ämne som heter pyruvat, och om detta saknas kan muskelcellerna alltså inte eliminera kvävet som skapas av nedbrutna aminosyror.
 
En annan uppgift som alanin har är att producera vita blodkroppar, lymfocyt, som är nödvändigt för att fungerande immunförsvar.
 
Alanin kan skapas i kroppen av andra aminosyror och det kan avän få i sig genom födan i produkter så som mjölkprodukter, bönor, kött och produkter med fullkorn.

Kommentarer

  • Miri säger:

    Tog en titt i din blogg. Du är ju lika mycket "Hälsonörd" som jag är! Kul! :D

    Svar: Visst är det fantastiskt med Hälsonördar! =)
    Sabine J Ö

    2012-12-04 | 21:45:17
    Bloggadress: http://www.miri.se
  • Sophia säger:

    tack för kommentaren! gud vilken härlig blogg du har. följa varandra på bloglovin?
    jag vet inte riktigt va jag tyckte om boken, plöjde halva inom loppet av några timmar, sen har den bara legat här hemma. får ingen ro till att läsa så ofta som jag skulle vilja. längtar till julledigheten då man kanske får lite lugn och ro. antar att du diggade böckerna då? :)

    Svar: Hej Hej, Kul att du gillar min blogg. Det finns en bokrecension av böckerna under kategori TV/Radio/Tidning/Föreläsning.... där predikar jag om böckerna. Det har varit väldigt blandade åsikter kring böckerna bland tjejerna på jobbet, men dom flesta gillar dom. Men har man inte läslust så njuter man ju inte direkt av boken, inte jag iallafall. Jag följer dig på bloglovin. Kram
    Sabine J Ö

    2012-12-04 | 22:33:48
    Bloggadress: http://misspetite.se
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Äsch, de är ju en hel vecka dit. Vi har också snökaos, men det brukar ju at en vecka när vintern kommer för att alla ska vänja sig - sen brukar det ju flyta på. Eller kanske inte tågen, tur att jag kommer dagen innan=) Flygen brukar ju vara lugnt, hoppas hoppas.

    Svar: ja vi får hoppas att det blir mer stabilt och att ALLA trafik arbetare upplever snö som en vana. =) Hoppas Hoppas! Annars får din karl köra dig till Stockholm. =)
    Sabine J Ö

    2012-12-05 | 10:24:06
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: