Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Vad förväntar du dig, Placebo?!

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej Hej,
De här med placebo är ju verkligen super häftigt. Tänk var man kan göra med sin tro och sina förväntning. Håller på att läser boken "Salvekvick och Kvacksalveri" Se här(X) och i den diskuteras olika typer av alternativ medicin former och just läser jag om placebo.

Under 1800-talet utörde Henry Beecher operationer på soldater utan morfin för att det hade tagit slut, men detta berättade han inte för soldaterna. Han använde istället saltvattenlösningar och soldaterna slappnade av och kände ingen smärta. Efter att läkaren upplevde detta startade han ett forskningsteam för att forska kring placebo effekten. Tänkte skriva "på människor", men detta har visat sig stämma på djur också. Möss som blev kliade på och sen injicerades med allergiframhävande ämnen fick allergiska reaktioner även om dom bara blev kliade på. Fascinerande, eller hur!?
Ett annat exempel handlar om människor med trånga blodkärl i hjärtat, där hälften av en grupp människor genom gick operationer för att förbättra flödet av blodet. Medan den andra gruppen endast fick bröstet öppnat, för att de skulle bildas ett ärr och patienten skulle tro att dom genomgått operation. Båda grupperna mådde mycket bättre, alltså skulle man lika bra ha kunnat strunta i operationen

Bara för att man förväntar sig att bli bättre och tror på att tabletten, massagen, kosttillskottet eller akupunkturen ska hjälpa, så kan de leda till förbättring bara på grund av tankens kraft. Jag har alltid förespråkat ett liv utan piller, men om man ser på tabletter med placebo i baktanken skulle lika bra kemiska tabletter, rökning, alkohol och dålig motion rädda en, om man bara tror på det tillräckligt mycket! Men nu är de ju så också att även att placebo kan vara farligt eftersom att man kanske ignorerar riktiga problem som finns. Till exempel som i exemplet ovan med trånga blodkärl, det fysiska problemet kanske kvarstår.

I den forskning som sker idag har man oftast alltid en placebogrupp, för att kunna beräkna hur bra ett nytt läkemedel egentligen fungerar. Om man har två grupper som ska prova tabletter som ska ta bort sötsuget, den ena gruppet får ett läkemedel och den andra gruppen/kontroll gruppen får overkningsbara tabletter. Om båda grupperna reagerar likadant och lika mycket så säger man att produkten inte fungerar eftersom att lika många kan ha fallit för/tror på läkemedlet genom placebo.

Vad tror du om placebo??

Vill också påminna om "Frågestunden" i tidigare inlägg, ställ en fråga om hälsa eller mig! =) Här--> X

Kram

Kommentarer

  • Rinki säger:

    Det där med placebo är väldigt spännande tycker jag, för man påverkas verkligen av saker och ting som man hör eller som man vill tro på.



    Därför så håller jag mig gärna borta från biverkningslappar och sådant ;) sedan är det inte vidare bra - när man är som mig - att börja Googla sina symptom, hehe.



    Sv: För min del blir det också plugg för hela slanten, tenta snart och känner mig inte så redo direkt, det är en väldigt tung teorikurs.



    Ja! Sommarkläder, det längtar jag verkligen till.



    Kram

    2012-02-01 | 21:45:55
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Melissa Lavali - Vikt och Fotografering säger:

    Nu är frågorna + svaren uppe som du ställde på frågestunden =)



    Känner igen de där, de , trots de numera är förbjudet, körde med placebo på demensboendet jag praktiserade på. En fd apotekare till och med klagade på hjärtont så hon fick minttablett och sen var hon tyst. Men jag fann de så hemskt, hon ville ju bara ha uppmärksamhet i sin oro men de fanns de ju inte tid för

    2012-02-02 | 10:11:09
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/

Kommentera inlägget här: