Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

"Den hemlige kocken" av Mars-Eric Nilsson

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Hej Hej,

Hittade denna bok bland min kärleks boksamling och ville så klart läsa den. Jag har inte läst hela boken, men en del och det är verkligen intressant. Man blir fundersom på vad vi kan äta egentligen, vad som är naturligt. Och man blir också arg, arg för att man är så naiv, för att man tror att grönsaker inte innehåller massa konstgjorda ämnen men faktiskt kan göra det. Finns de ens några produkter utan tillsatser?! Efter att ha läst delar av boken förstår jag att de finns bra mat utan tillsatser.

Denna bok förklarar hur olika produker är skapade, vilka tillsatser som har används och hur en äkta vara ska se ut. Vad det gäller vissa grönsaker och frukter förklarar boken hur grönsakerna ska se ut för att vara dom bästa. Men vi bör äta mat som är i säsong i Sverige och inte importerat. Tex kan äpplen ätas från september till februari, morötter från juli till och med april, palsternacka, gul lök och röd lök kan ätas året om, spenat kan köpas och ätas färskt mellan juni och september.  Många fler exempel på frukt och grönsaker fanns i boken, men jag ville bara dra några.

Det fanns även i boken rekommendatioen på butiker där man kan köpa ekologiska odlad mat utan tillsatser, och detta blev jag jätte glad för. Fanns alternativ för kyckling, grönsaker, frukt, ost mm.

Här finns mycket info om sötningsmedel, smakförstärkare, aromämnen, förtjockningsmedel,ytbehandlingsmedel, emulgerings- stabiliseringsmedel och färgämnen, med flera olika exempel. 

Rekomenderar boken stark om du är intresserad av vad du egentligen stoppar i dig.
Boken

xxx



Detta är juicerna jag druckit under mina 36 timmars juice fasta

Kommentarer

  • batts.blogg.se säger:

    mysigt!

    2012-01-08 | 21:51:05
    Bloggadress: http://batts.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Den boken är lite läskig - man blir rädd för nästan allt.

    2012-01-09 | 16:09:04
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: