Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Detox: Dag 1

Kategori: -Detox/Rening


Hej Hej,

Jag har beslutat mig för att göra en lättare detox under en vecka. Kommer dom första dagarna, som började idag måndag, fram till på fredag med att bara äta fisk, grönsaker, frukt, nötter, bönor och någon typ av kolhydrater. Eftersom att jag är diabetiker vill jag inte dra ner på insulinet helt, och jag tror inte att det är någonting som man bör göra utan att rådfråga sin läkare heller. Tvivlar på att dom skulle rekommendera det!! Fredag och lördag blir de enbart juicer och vatten, för att sen långsamt gå tillbaka till den "vanliga" dieten. Förhoppningsvis kan man inse att de är vissa produkter som man faktist kan leva utan.

 

Till frukost blir de bovetegröt eller hemgjord müsli med bovete, massor av olika nötter och goji bär, bovete är glutenfritt och stressar därför inte kroppen på samma sett som andra (gluten) sädesslag kan göra. Även hirs är glutenfritt men detta har jag inte provat göra gröt på ännu, men vi får se om jag vågar mig på detta. Sen har jag tagit bort allt kaffe, te, mjölkprodukter, kött och cigaretter. Började morgonen på jobbet med att hämta mig en stor latte, av ren reflex, men den gick jag och slängde i vasken och gjorde mig istället en nässelte. Inte riktigt så gott som kaffe, men men… jag fått hålla mig och vem vet de kanske blir en ny vana. Jag tror att vanor är en av dom saker som gör att de är svårt att bryta en vana.

 

Kommer bli en hel del juicer också, både gjorda på frukter och grönsaker. Har flera kilo äpplen hemma, så en del äppeljuice ska de bli. Dessutom går bra att blanda grönsaksjuicer med  just äppeljuice. Äpplen är alltså den enda frukten som man borde blanda med grönsaker.  Av den anledninga att dom har olika effekter på kroppen, frukt är renande och grönsaker är återuppbyggande.

 

Frukost: Musli, nötter, yougurt och en kopp nässelte

Lunch: Lax sallad

Mellis: Mandarin och nötter

Middag: Soppa gjord av palsternacka, morötter, vitkål, paprika, selleri, kålrot, tomater, jordärtskockar, massor kryddor och örter. (se bild nedan)

Kvällsmat: (planerad) Frukt sallad

Vatten: 1 liter än så länge

Följ med i veckan, och se hur de går, hur jag mår, vad jag äter och få veta mer om detox. De kommer verkligen mer.

xxx

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Ja! Vad du är bra. Jag börjar på måndag med detta! Det går ju inte att detoxa när man ska dricka rödvin i Paris=)

    2012-01-02 | 20:58:44
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • V säger:

    Detox? Har själv funderat på någon form av "rening" som "kick-start" i början på en diet- och träningsförändring som jag står inför - Är det inte något som man riskerar att få lite brist på under denna eller andra, kortare "extremdieter", som man kanske behöver ta höjd för och förebygga? Tänker kanske mest på vattenintag vs föda, mineraler, vitaminer, samt balansen av kolhydrater och proteiner om man tränar.

    Tacksam för svar, V

    2012-01-02 | 21:22:16
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Nä det går ju givetvis inte. Själv har jag tagit ledigt från livet denna helg så att jag kan göra detta. = Kram

    2012-01-02 | 21:25:06
    Bloggadress: http://valbefinnaren.blogg.se/
  • Nanna säger:

    Hej! Har läst igenom allt du skrivit om detox här, verkligen intressant och upplysande. Lycka till med din kur, ska kika in hit igen och låta mig inspireras :)

    2012-01-03 | 10:40:52
    Bloggadress: http://nannapyssling.wordpress.com
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Jag har nu skapat ett nytt inlägg med svar på dina frågor, V. Vänligen läs där för en svar på dina funderingar. Kategori "Frågor & Svar". /Sabine

    2012-01-06 | 16:02:54
    Bloggadress: http://valbefinnaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här: