Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Tomat-plantorna växer

Kategori: -Mina tankar & känslor

Igår planterade jag om mina tomatplantor från små krukor till en enorm blomlåda, så nu hoppas jag att dom får mer näring, är mer stabila och snart får små tomater. Jag skulle behöva flytta ut den stora lådan på balkongen, men det är inte speciellt varmt nu. Någon som kanske vet om en UV-lampa gör susen, eller om det kanske inte är så hälsosamt? Dessutom fick jag lära mig av svärfar (och en vän) att man behöver använda en pensel på blommorna för att sprida pollen (?) utåt på blombladen för att dom ska kunna utvecklas till tomater. Så, nu hoppas vi att det gör susen.
 
I början av maj såg fröna ut såhär. 
 
 
Såhär ser dom ut idag.
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Vilken känsla att ha odlat upp från frö. Jag har i ärlighetens namn aldrig riktigt lyckats med det. Jag älskar växter, men är lite för tankspridd och opålitlig för att klara av de sköra sorterna. jag behöver ha växter som sköter sig själva :-)

    Svar: Ja, jätte härlig känsla. Kan berätta att detta är första gången jag försöker med frön, om man inte räknar med krasse då. HiHi. Sist jag gjorde krasse blev det mögligt! Plantor som sköter sig själva är bäst och mest stressfyllt. Kram
    Sabine J Ö

    2012-07-17 | 17:06:58
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Ja, tomater växer på bra dem! Sambon min har förälskat sig i plantering och sådant, så vi har både det ena och det andra växande i vårt fönster just nu. Tomater, chili, melon, paprika etc. Och det häftiga är att allting är planterat från kärnor! Jättecoolt tycker jag :) och lite gulligt att han har börjat gilla det.

    Grattis i efterskott förresten, såg ut som en härlig födelsedag!

    Sv: Ja, det är jätteroligt med flytt och jag håller med att packa upp och bestämma vad man ska ha och hur man ska ha det, det är väldigt nice. Vi har kommit i ordning ganska så bra faktiskt. Men det kommer nog att bli bättre när vi båda får lite ledighet i början på nästa månad. Hade jag vetat om flytten när sommarjobb-schemat lades så hade jag nog bett om lite ledigheter men nu får det vara som det är :).

    Kram Kram!

    2012-07-17 | 19:26:02
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Rinki säger:

    Såg din andra kommentar nu, så passar på att kommentera direkt :). Vad roligt att du gillade "Veronica decides to die", jag förstår helt hur du menar. Du kanske ska skriva en recension om den på bloggen? Jag kan rekommendera fler böcker av honom: The Zahir, Eleven Minutes och By the river piedra I sat down and wept (eller något liknande).

    <3 Kram

    Svar: Jag har redan skrivit en recension om boken på bloggen. Den finns under kategorin "Föreläsningar/Media". The Zahir tror jag att jag läste lite om och den verkar bra. Eleven minutes har jag hört på ljudbok. Ska kolla in "By the river....". Kram
    Sabine J Ö

    2012-07-17 | 19:32:28
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Rinki säger:

    Sv: Jo, det kändes väldigt awkward med tanten dessutom så är det ju ändå väldigt personliga saker hon frågade om och det kändes lite jobbigt att ta det hela och liksom försvara sig och allt möjligt, men det är väl bara att ta det. Min kollega sade i alla fall att jag skötte mig bra och sådär, kändes ju skönt att höra men sedan blev det väl mest att de flesta försökte att skratta bort det - ja vad ska man göra liksom?

    Melonerna växer, tack och lov :) inte så snabbt så just nu är det bara en liten pyttekruka eller vad man ska säga, men vi lär väl bli tvungna att plantera om den vid tillfälle. Ätbara saker hoppas jag på, men än så länge är det mest gröna blad :).

    Kram på dig

    2012-07-17 | 19:45:57
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Queen of Kammebornia säger:

    Ja, det hoppas vi! Egna tomater är godare än godis!

    Svar: Det tror jag även om jag aldrig ätit egna odlade tomater. =)
    Sabine J Ö

    2012-07-17 | 22:55:18
    Bloggadress: http://queenofkammebornia.blogg.se
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Värsta gröna fingrarna! Ha en grym semester snyggingar!

    2012-07-27 | 11:11:13
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: