Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Zen fundering: What is the Buddha?

Kategori: -Österländsk filosofi

Jag köpte för ungefär 7 år sen en bok med ett 30-tal kort om Zen, i Australien när jag var på en backpack tur till Byron Bay ensam. På dessa kort står det en fråga eller ett påstående som man också kan läsa om i boken, meningen är att man sen ska fundera på frågan/påståendet för en resa till din inre värld och för att upptäcka ditt existentiella väsen. Du är inte kroppen, du är inte dina tankar (dom kommer och går och definierar inte dig) och du är inte ett separat objekt i universum. När man förstår detta och lever enligt korten så lever man enligt Zen-filosofin.
 
Det kortet jag drog denna vecka var "What is the Buddha?". Enligt min uppfattning så ser jag det på det sättet att jag är min egen gud. Det är mig själv jag ska tro på, det är mig själv jag ska be till när jag vill ha något, det är jag själv som behöver förändra/göra något om jag vill att något ska ske eller förändras. Jag är den enda som kan göra mig lycklig, ingen annan eller inget annat. =) Det var dom tankarna som dök upp i mitt huvud.
 
Vad tycker ni?

Kommentarer

  • fia säger:

    Jag har nog haft förmågan sen barnsben (vilket jag tror alla har mer eller mindre) och sen har jag utvecklat det allteftersom. När jag arbetade som polis använde jag det mycket. Vilket jag inte reflekterade så mycket över då men förstått efteråt att jag gjort. Efter pensionen utvecklade jag min mediala förmåga och har gått en 1 års lång utbildning. Sen har jag gått personliga utvecklingskurser vilket är viktigt om man ska kunna hjälpa andra. Allt detta på lång tid eftersom jag har sparsamt med energi. Man kan jobba med sitt inre varje dag och utveckla sig fantastiskt med små medel.
    Vad gäller försäkringar så går det inte att teckna några sådana om man redan har en kronisk sjukdom. Jag har samma dilemma.
    kramelikram
    Fia

    2012-07-13 | 08:16:24
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com
  • Linn säger:

    Jo. Så har jag också alltid tänkt. Mig själv och mina medmänniskor. Men på senare tid har jag blivit lite andlig av mig... Tänker att det kanske finns någon slags energi, en vibration i världen, som är större än vi själva. Kanske är det en gud, av något slag? Jag tänker att om gud finns, så är gud just den energi som fyller allt levande och den energin måste vi vårda. Gud tar sig olika uttryck och tolkas olika, av kristna, muslimer, hinduer, buddhister... Men i grunden är det samma energi vi tillber.

    Ja, det var de tankar som dök upp hos mig. Hoppas jag inte är för flummig nu :-)

    Svar: Nej, inte för flummigt för min smak. Jag håller med dig också, men jag tror på nåt sätt att de kan vara samma sak. Vi=kroppen är uppbyggda av organ, hud, skelett och lite andra grejer, som är gjorda av celler, cellerna är gjorda av molekyler och dessa är gjorda av atomer. Atomerna är sen uppbyggda av protoner, neutroner och elektroner.... som är elektriskt laddade. Utan plus (proton) eller minus (elektron) finns ingen motsats och dom behöver varandra för att röra sig och vara aktiva. Denna energi är vi uppbyggda av, därför är vi energier. Sen finns det mer energier med chakra systemet och kinesisk medicin där akupunktur till exempel hjälper energi flödet. HiHi.... så tror jag!=) Gud eller atomer, något är det! =) Enegin får oss att leva. Sen är det väldigt intressant med känslor... är dom också energier?! Hur skapas dom?! Kram kram och trevlig helg.
    Sabine J Ö

    2012-07-13 | 11:51:28
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Sari säger:

    Så intressant. Jag har alltid sagt när någon frågat mig vad jag tror på att jag tror på mig själv. För mår inte jag bra eller har tron på mig själv så kan jag ju aldrig få dem bitar jag vill ha av livet. Men ibland handlar det mest om att jag försöker att tro på mig själv, tappar fästet emellanåt.
    Hoppas att du får en fin söndag! Kram

    Svar: Ja men det gör nog alla, tappar fästet alltså. det händer mig ibland också. Min tro varierar från dag till dag, min tro på mig själv alltså. Men för det mesta är det inga stora tvivel som dyker upp för min del. HiHi. Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-07-15 | 09:29:58
    Bloggadress: http://rodeogirl.blogg.se
  • blckelf säger:

    Kan inte annat än att hålla med. Och oavsett om det fanns en gud/gudar så är konceptet aå oerhört stort! Ska man då gå och slösa det enda liv man har på att distrahera sig med sådant och glömma bort att titta inåt och se sig själv?

    Man ska göra det man gillar och vara centret i sitt eget universum!

    Svar: Konceptet är enormt. Och det är ingenting som kan bevisats. Enligt mig... så är det mer logiskt att tro på mig själv. Men jag menar absolut inte att jag har något emot dom som tror på en Gud. Ibland kan jag till och med tycka att det verkar som en bra grej att ha en sån stark tro, tro på något.... övernaturligt (kan man nog säga). =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-07-16 | 06:18:56
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se

Kommentera inlägget här: