Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Zen fundering: Who are you?

Kategori: -Österländsk filosofi

 
 
Den senaste kortet jag drog bland Zen korten är "Who are you?" Ett citat ur boken gällande detta kort som sätter det mitt i prick, "Haven't you gone deeper into yourself then repeating your namn?". Den handlar om att leva i nuet, för nu är du inte samma person som du var igår, leva spontant och uttrycka dina känslor som dom är just nu. Alltså inte hålla sig kvar vid negativa event och känslor som påverkat dig tidgare, gå vidare.
 
Vem är jag? Idag (nu) är jag en själ som det lyser om. Jag är en glad prick, som älskar att prata med människor om livet och känslor-filosoferar (den personen var jag inte igår). Öppnar mig om mina egna känslor, samtidigt som jag är medveten om dom. (Den personen var jag inte heller igår). Jag har tidigare idag varit stressad på jobbet, där jag andas snabbare och gör mitt arbete snabbare, men den personen är jag inte nu.
 
Jag vet inte om detta representerar Zen-kortet, men tror det, det är i allafall den person som jag är just nu. Vad tror du dom kortet och dess mening?
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Det får mig att tänka på förändring. Man säger ofta att förändring är svårt och tar tid. Ibland vill jag protestera. Vi förändras ju precis varenda sekund. Jag är jag men inte exakt samma jag som jag var alldeles nyss.

    Genom att exempelvis läsa din text har något förändrats inom mig, och sådana saker är vi med om hela tiden, bara vi öppnar ögonen för dem.

    Jag gillar hur du distanserar dig från den personen som tidigare i dag var stressad och andades snabbt. Det känns trösterikt att säga - den är jag inte nu.

    Svar: Det kanske kan vara svårt med förändringar som vi är medvetna om. Sen tror jag också att om vi anstränger oss att förändra och vi är medvetna om det så blir det svårare. Jag menar, dom förändringar som sker i oss från denna sekund... till.... denna sekund är nog mindre. Som du säger.... om vi öppnar oss, så kan vi låta fler förändringar ske... stora förändringar. Vi kanske accepterar dom lättare.
    Som du säger om att gå från stress till stressfri så tror jag att det hände med automatik.... efter att jag tänkte på det. Tänka på att man måste coola ner.... för annars händer det inte.

    Inressanta kommentarer du har.... får mig bara vilja prata mer och djupare. =) Kommer fler Zen-kort om några dagar. ;-)

    Kram kram

    Sabine J Ö

    2012-07-19 | 18:17:09
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Åh, detsamma :-) Bloggar kan ju ibland vara lite ytliga, vilket är helt okej, men det är så kul med tänkvärda inlägg och intressanta diskussioner. Kram kram!

    Svar: Ja... det beror på vem man är när man sitter där och läser och sen eventuellt ska kommentera. ;-)
    Sabine J Ö

    2012-07-19 | 20:24:14
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: