Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Diabetes anteckningar

Kategori: -Olika sjukdomar/"Sjukdomar" & Min diabetes

 
Idag har jag läst klart mina anteckningar och uppsatser jag gjort genom kursen. Hittade några anteckningar kring diabetes som jag tänte dela med mig av.
  • Essentiella Fatty Acids (omega) tros minska behovet av insulin i diabetiker.
  • Krom är vital för att insulinet ska kunna fästa sig vid och aktivera insulin-receptorerna i cellmembranet, så att socker har möjlighet att komma in i cellerna så att energi kan skapas. Man brukar säga att insulin är nyckeln in till cellerna för glukosen.
  • Zink är betydelsefullt för agerandet av insulin i kroppen, detta eftersom att insulin är en protein som kräver zink. Insulin=Hormon=Protein.
  • Koppar är också viktig för diabetiker.
  • Kanel är en ört som kan vara hjälpsam mot diabetiker
  • Fibrer hjälper till att stabilisera blodsockret genom att sänka hastigheten av hur snabbt glukosen tas upp i kroppen från tarmarna.

Kommentarer

  • Sari säger:

    För mig låter det här som en hel vetenskap men en intressant sådan :) Så spännande med allt som har med kroppen att göra men samtidigt läskigt om man ska leva precis som man lär ;)
    Hoppas att du har haft o har en toppenfin onsdag!
    Kramis

    2012-06-20 | 17:17:03
    Bloggadress: http://rodeogirl.blogg.se

Kommentera inlägget här: