Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Dykning-plugg

Kategori: -Pluggdagar



Fotot taget på dyksemester på Bali.

Hej hej,

Min stora pluggdag och jag har idag fortsatt att läsa om blodets transportsystem, funktion och uppbyggnad. Lika intressant som vanligt. Kan också stolt berätta att jag har skrivit klart dom fyra uppsatserna för Session 14. Glad som bara den! Dessutom hade jag gett denna del 3 månader, men jag blev klar på 2 istället. Så nu blir det bokläsning, lära mig alla vitaminers funktioner och källor utantill...helt, för i allafall två veckor framåt. Väntar bara på betyget på en uppsats, från session 12 och jag väntar förgäves.

Som jag nämde tidigare har jag läst om trycket i kroppen och hur det fungerar. Och jag kom idag fram till att jag förstår hur det här med dykarsjukan uppkommer i kroppen. Trycket (BAR) av kväve ökar när man sjunker under vattenytan, vilket gör att kväven trycks ut i vävnaden. När du sen stiger uppåt frigörs kväve från vävnaden in i ådrorna och venerna. Men om man har dykt väldigt djupt och under en lång period måste man stiga långsamt så att kroppen har tid att släppa ut kväven från vävnaden till blodet, eftersom att det annars fastnar. Detta skapar bubblor i både vävnaden och i blodet.

Är du dykare? Vart är ditt favorit-dyk-mål??


Kommentarer

  • Rinki säger:

    Kul att du har testat på att dyka med tuber, det gjorde min pappa en hel del när han var yngre, dessvärre så "kan" jag inte det, jag har så trånga hörselgångar att det verkligen gör ont när jag ska tryckutjämna. Däremot så har jag dykt på fri hand med cyklop och snorkel och någon meter klarar jag väl av i alla fall :). Snorklade så med min mamma när vi var med familjen i Thailand och det var jättehäftigt.



    Sv: Hehe, ja snor är ett mysterium. Nu har det börjat bli lite mindre snor och slutfasen av en förkylning - hosta...inte det roligaste, men borde väl bli bättre snart. Sedan är det lite andra skavanker, men efter en konsultion med vården imorgon kommer det nog att bli bättre :). Så att jag får njuta lite av min ledighet innan sommarjobbet börjar.



    Jag sommarjobbar på en turistbyrå, samma som förra året så det ska bli kul att komma tillbaka. Hoppas att det löser sig för din lillebror!



    Kram Kram

    2012-06-06 | 18:31:06
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Elsa säger:

    bra blogg! läsa om mode!? klicka!

    2012-06-07 | 11:48:02
    Bloggadress: http://stylebyelsa.blogspot.com
  • blackelf säger:

    Aschberg säger"Ett helt vanligt jävla schampoo" ^_^

    Blä..har haft så lite tid för bloggen nu för jag har fått en stor hårddisk¿-krash och har en stor ångest period just nu. Något " naturligt" man kan äta för att påverka?



    Härligt att vara dykare! Jag älskar vatten! Jag brukade vara på badhuset tre eller fyra gr i veckan som barn...att hålla andan, vara tyngdlös och känna sig som en sjöjungfry..best feeling ever! Hur dyrt är ett dykcert och vsr tog du ditt!?

    2012-06-07 | 12:23:41
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/
  • hanan säger:

    Wow, dyka. Vill också lära mig proffesionellt. Det tänker jag göra när jag har råd. Min dröm är att dyka i röda havet :) Min man dyker ganska mycket i medelhavet i norra Marocko trakter. Han dyker med skjutsvärd. När vi åker till stranden med varandra vill jag bara att han ska komma tillbaka och hålla mig sällskap. Han kan alltså dyka i flera timmar utan att känna av det. Is this what they call for passion?

    2012-06-07 | 22:54:20
    Bloggadress: http://www.bodybazar.blogspot.com

Kommentera inlägget här: