Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Förordning (EU) 432/2012

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Jag har läst på lite mer om lagen jag pratade om häromdagen. (Här finns det inlägget--->XX) Som jag förstår det hela så har det med om vad som egentligen får stå på livsmedel som vi köper. Företagen får inte längre skriva på flaskan/asken/burken att deras produkter hjälper mot ditten eller dattan, utan att det är vetenskapligt bevisat och har blivit godkänt. Detta för att konsumenterna inte ska bli förvirrade av all text och det påståenden som står på förpackningarna och vi ska kan därför förstå vad vi egentligen köper.

Läs mer här om vad som får skrivas---->(XX) I dokumentet finns ett lättförståelig tabell där alla ämnen står i bokstavsordning. Listan bör vara längre eftersom att närmare 40 000 påståenden finns godkända. Meningen är att dom sen ska skapa en typ av databas för allmänheten så att alla har tillgång till dessa påståenden. Så ni ska inte blir förvånade om förpackningarna på dina favorit produkter ändrar utseende eller text, alla liivsmedelsföretag har 6 månader på sig att ändra deras reklam och texter på produkterna. Riktigt intressant och jag rekommenderar därför dig att kolla igenom länken ovan.

Några exempel tagna från länken ovan:

ALA Alfa-linolensyra- "ALA bidrar till att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet" får användas om "Påståendet får endast användas om livsmedel som är åtminstone en källa till ALA i enlighet med påståendet KÄLLA TILL OMEGA 3- FETTSYROR i bilagan till förordning (EG) nr 1924/2006. Information ska ges till konsumenten om att den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av 2 g ALA.".

Magnesium- Påståendet "Magnesium bidrar till elektrolytbalansen" får användas om "Påståendet får endast användas om livsmedel som är åtminstone en källa till magnesium i enlighet med påståendet [NAMN PÅ VITAMINET/VITAMINERNA]- OCH/ELLER [NAMN PÅ MINERALÄMNET/MINERALÄMNENA]KÄLLA i bilagan till förordning (EG) nr 1924/2006."

Zink- "Zink har en roll i celldelningsprocessed" får användas om "Påståendet får endast användas om livsmedel som är åtminstone en källa till zink i enlighet med påståendet [NAMN PÅ VITAMINET/VITAMINERNA]- OCH/ELLER [NAMN PÅ MINERALÄMNET/MINERALÄMNENA]KÄLLA i bilagan till förordning (EG) nr 1924/2006"

Kommentarer

  • Piccolacasa säger:

    Det låter som om du har fått bra koll på förordningen!!



    När det gäller juridiken så lär man sig till viss del om miljön, man måste ju ha en viss grundkunskap för att förstå reglerna. Jag skrev till exempel en uppsats om regler för att minska koldioxidutsläpp och då fick jag sätta mig in i hur träden fungerar med fotosyntesen och hur de binder koldioxid samt släpper när de avverkas. Men när det är skarpt läge, rättegång eller lagstiftning tex, så har man alltid sakkunniga med. Sådana som är experter på djur, träd, vatten eller vad det nu handlar om.



    Och du har helt rätt, det var inte så mycket juridik som terapeut. Mer att man kom i kontakt med det. Och det var tillräckligt för att väcka mitt intresse. Jag tröttnade inte på att göra behandlingar men jag kunde inte se mig där om 10 år. Jag märkte att jag var mer passionerad på kontoret än i behandlingsrummet. Men jag jobbar fortfarande extra inom yrket. Perfekt att ha något att falla tillbaka på :)



    Juridik kan nog vara ganska mycket "forskning". Man får klura på både hur människor (klienter, domare, motparter) fungerar, hur ett område fungerar (miljörätt, straffrätt, arbetsrätt) och själva juridiken, vilket i stort sett är en metod. Man lär sig hur och var man ska hitta informationen och hur man ska göra för att tolka den. När man kan den metoden kan man läsa alla juridiska problem. Med erfarenhet kommer att man lär sig viktiga rättsfall utantill så det tar mindre tid att lösa nya problem, för man känner igen vissa delar sedan innan. Får rutin kan man väl säga.



    Så härligt det läs med resan till Indien!

    Kramkram!

    2012-06-05 | 22:33:06
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: