Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Pomegranate smoothie

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Idag gjorde jag smoothie med en fjärdedels melon, en halv mango och ett halvt granatäpple, det blev tre portioner.

När någo säger granatäpple så tänker jag på fläckarna jag får när jag brottas med kärnorna. Vilket för mig gör det till ett riktigt treat. Granatäpplen är inte speciellt näringsrikt, men det innehåller små mängder av bland annat C-vitamin och kalium. Även flera olika typer av antioxidanter i gruppen polyfenol, finns i denna frukt. Denna typ av antioxidanter delas in i ytterligare grupper: tanniner, flavonoider och fenylpropanoider. 

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 233 kJ
Energi 56 kcal
Protein 1 g
Fett 0,6 g
Mättade fettsyror 0,1 g
Kolhydrater 7 g
Fibrer 10 g
C-vitamin 6 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 10 mcg
Järn 0,3 mg
Zink 0,2 mg
Kalcium 3 mg

Näringsinnehållet är hämtat på miljomat.se, som för övrigt är en väldigt bra sida där du kan läsa hur olika typer av föda påverkar miljön.





Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    En sån beställer jag till frukost när vi kommer=) Milla vill säkert ha en av dina suveräna jordsmakande rödbetsdrinkar haha.

    2012-06-14 | 20:28:25
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: