Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Hallon Smoothie och hallon-fakta

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Idag gjorde jag en super god smoothie. Den smakar mest hallon och kokos, med en syrlig smak.

Jag använde:
En mandarin
Ett äpple
2 dl frusna björnbär
3 dl frusna hallon
En msk kokosfett

Hallon innehåller mycket antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler som skadar kroppen, det är också dom fria radikalerna som gör att man åldras. Hallon innehåller också mycket mangan, c-vitamin och B2 vitamin. Precis som i många andra bär, frukter och grönsaker förstörs dom nyttiga ämnena under uppvärmning, men som tur är äter man oftast hallon färska och okokta, om man inte gör sylt då förstås. Men som med allt annat som kan ätas, bör vissa människor undervika detta bär. I detta fall beror det på att ett ämne som heter oxalater finns
i hallon, detta ämne kan ge uppskov till njursten. En annan produkt rik på oxalater är spenat.




Kommentarer

  • Linda säger:

    Ska helt klart testa den, ser super god ut;)

    2012-03-15 | 19:10:34
    Bloggadress: http://shiroo.blogg.se/
  • Katarina säger:

    Mmm, men hallon är gott! Tur att jag kan äta det :)

    2012-03-15 | 19:51:19
    Bloggadress: http://brakatarina.se
  • Sandra säger:

    Oj vad gott. Smoothies är en stor favorit hos mig, man kan ju göra hur många olika som helst. Varieras till oändligheten :)



    Riktigt bra bild tyckte jag.



    Jo det tycker jag med, det är ju roligt att tänka lite mer på vad man äter. Man mår så otroligt mycket bättre av det. Jag har spelat innan men nu jobbar jag där. Men tänket sitter i sedan jag var aktiv. Men jag hade ett möte med vår tränare för ett tag sedan och hon sa en bra sak. Att alla fotbollstränare är så inne på hur man "ska" äta men att hon har större valmöjligheter och litar på sina spelare för hon ser hellre att de äter ordentligt & det de tycker passar dem än att alla ska sitta och äta något hon bestämt och då kanske inte gillar det och så fall slarvar. Alla är ju som sagt olika och man presterar ju max om man fått i sig något som just ens egen kropp funkar med.



    Vad roligt att åka iväg lite med sin kärlek, min kille jobbar som vanligt hela helgen. Roligt jobb den snubben har :) Förstår att det blir kul och lite spännande att de ska träffas och se hur vännen har det i Uppsala.



    Tack detsamma du!

    2012-03-15 | 21:10:19
    Bloggadress: http://lilleput.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Mango-inspirerad ja=) Fast detta lagade jag faktiskt innan vår indiska-mat, har bara glömt bort att lägga upp=)

    2012-03-15 | 22:38:15
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Melissa - Livet i ett Fängelse! säger:

    bra tips, ja tar bara hallon och mjölk haha, men de smakar ju inte så mumma , mest för att få i mig nyttigheterna. Men ska testa din istället :)



    Svar:

    ja visst, skönt att sätta sig på problemet liksom.



    ja den läraren har jag inte höga tankar om precis

    2012-03-16 | 11:56:52
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Melissa - Livet i ett Fängelse! säger:

    Svar:

    tusen tack för bloggtipset :) måste kollas in

    2012-03-16 | 12:44:44
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/

Kommentera inlägget här: