Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Matkoma/post-lunch-dip med kollegor

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej hej,
Efter en dag med diskussion om "matkoma/paltkoma" har jag lovat mina kolleger att jag ska göra ett inlägg om just detta. Vet att jag har läst om detta någonstans i någon av alla mina böcker, så denna kväll går ut på att gräva fram allt jag läst och kolla runt lite på nätet. 

Matkoma är någonting helt naturligt, det är vår kropp som är så avslappnad efter en måltid att vi blir slöa, dåsiga och tröga, vi hamnar i ett viloläge, på grund av nervsystemet.

Matkoma har med det parasympatiska och sympatiska nervsystemet att göra, tillsammans kallade autonoma nervsystemet. Dessa två arbetar mot varandra, det sympatiska nervsystemet styr energikrävande handlingar medans parasympatiska styr energisparande handlingar, men inom samma område. Till exempel så ökar pulsen av det sympatiska, medans det parasympatiska sänker pulsen. Dom båda måste fungera för att hålla en balans i kroppen. Men tillbaka till matkoman, det är det parasympatiska som aktiveras när vi äter, för att  lägga all fokus (och mer blod) på matsmältningen, så blodet dras alltså mot mag-och tarm kanalen.  

När vi utsätter oss för stress (alla typer av stress) så ökar pulsen och andningen, pupilerna utvidgas och hörseln blir bättre, bara för att du ska kunna ta dig ur den stressfyllda miljön. Så när vi är stressade så aktiveras det sympatiska nervsystemet och därför sänks aktiviteten av matsmältningen, eftersom att kroppen endast fokuserar på att överleva stressen och pressen. Men när vi är avslappnade, i lugn och ro kan blodet istället hjälpa till med matsmältningen. Antal nerver kring matsmältningssystemet har mäts upp till 100 miljoner, så du kan bara tänka dig hur viktig denna del av kroppens system är för hälsan. 

Jag kan tänka mig att om man inte hamnar i matkoma beror det på att vi är styrda av det sympatiska nervsystemet. Om du stressar när du äter är det sympatiska nervsystemet aktivt och då kan man istället uppleva illamående, kramp och utmattning eftersom att kroppen inte kan fokusera på matsmältningen av födan. (Läs mer om stress på detta tidigare inlägg (x). ) Utmattning kan upplevas som en typ av matkoma.

Vad det gäller valet av maten skulle jag rekommendera en varierad kost med mycket grönsaker, men att inte äta protein och kolhydrater i samma måltid. Människor på LCHF dieten säger ofta att dom inte längre upplever någon "matkoma", alltså genom att begränsa intaget av kolhydrater. Men samtidigt upplever andra människor matkoma när dom äter fet mat eller mat med mycket proteiner, så jag tror att man får känna efter själv. Du får lyssna på din egen kropp och känna efter hur du mår.

(Jag och mina kollegor pratade också om olika typer av mat som hjälper oss när vi känner oss riktigt mätta, så som en snaps eller en citron sorbet. Men detta ska jag kolla upp vid ett senare tillfälle, för de vet jag absolut inget om förutom mina egna erfarenheter.)

Vet du någonting mer om matkoma så får du gärna dela med dig!?


Kram från Välbefinnaren

Kommentarer

  • Melissa - I'm not what you expected säger:

    Svar:

    jamen precis, jättebra exempel ju. Det är svårt att tänka utifrån sin lilla värld, det borde ju inte vara det egentligen. Men många är väl varna att lita på det dom vet hur fel de än är.



    Tänkte på en sak, fick en frågan om att mina tics försvann, alltså enda jag kan tänka på är att de gjorde de i samband med att jag slutade med socker, men samtidigt så känns de lite väl långdraget att de kan påverka tics så kraftigt. Jag har googlat lite men hittar inte nå direkt fakta om de.

    Haha du har blivit mitt uppslagsverk när de gäller hälsofrågor :D

    2012-03-21 | 00:14:26
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/

Kommentera inlägget här: