Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Några enzymer-Matsmältningen

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej Hej,

Idag har jag haft min studie dag, som vanligtvis brukar vara på onsdagar men igår behövde jag vara inne på jobbet för ett möte. Idag har jag finjusterat min uppsats om matsmältningssystemet och då läst extra mycket om enzymer som utsöndras. Och har kommer lite info om några av dom.

Saliv innehåller vatten, slem, amylas och natriumbicarbonat, amylas används för nedbrytandet av kolhydrater och natriumbikarbonat ökar pH värdet så att det blir mer basiskt i munnen. Detta ökar funktionsmöjighteterna för amylas. Vatten och slem fuktar maten och ser till att det är enkelt att svälja, så att maten inte fastnar på vägen ner till magsäcken. Samtliga safter jag beskriver nedan innehåller vatten och slem för ovan funktion.

Magen utsöndrar magsaft som består av pepsin, enzymet som behövs för nedbrytningen av protein,
salt syra siom sänker pH värdet. Det har alltså motsatt effekt jmfört med natriumbikarbonat, och förbättrar och optimerar pepsin funktionen. I magsaften finns också ett ämne som binder sig till vitamin B12 så att denna vitamin inte förstörs av den starka syran. B12 används för att bilda nya röda blodkroppar.

Bukstottkörtels utsöndrar en saft som innehåller protease som använda för nedbrytningen av proteiner och polypeptider (aminosyror i kedjor). Det inehåller också lipas och colipase (eng) som hjälper till vid nedbrytandet av fett. Amylas är det enzym som bryter ner kolhydrater och som också finns i saften från bukspottkörteln. Natriumkarbonat finns också för att  åter igen höja pH värdet till ett med basiskt. Denna saft utsöndras i tolvfingertarmen, även galla utsöndras i denna del av tunntarmen. Galla innehåller kolesterol, lecitin, natriumbikarbonat och bilirubin (döda röda blodkroppar som färgar avföringen brunn).

I tunntarmen finns sen tre andra enzymer som bryter ner suckaros, maltos och laktas, och dessa heter enkelt suckras, laktas och maltas (osäker på stavningen). Röran (av mat och andra ämnen) måste komma i fysik kontak för att dessa enzym ska kunna bryta ner dessa sackarider.

Det finns många under kategorier för några av dessa enzymer, och många fler, men nu ville jag bara gå igenom några av dom som jag läst om i denna del av kursen. Jag är nu helt klar med skrivandet av denna uppsats, jag behöver också bli klar med ritningen av matsmältningssystemet. Hittade också en spännande sida på nätet om vikten av kolesterol som jag ska kolla igenom, vem vet... jag kanske får några andra ideér till uppsatsen om kolesterolets (tidigare) dåliga rykte.

Kram

Kommentarer


Kommentera inlägget här: