Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Persilje och spenat juice

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Idag gjorde jag juice igen. Jag använde dom frukter och grönsaker som fanns i kylen, eftersom att vi ska åka bort imorgon och jag har en känsla av att dom skulle bli för gamla snart.

I grönsaksjuicen använde jag morot, äpple (enda frukt som man får blanda med grönsaker), ingefära, selleri, spenat, babyspenat och persilja. Ni kan se i dom tidigare inläggen under kategorin "Juicer & smoothie" vad dom olika frukterna och grönsakerna är bra för. Jag har gjort ett eget inlägg om Spenat under kategorin "Kost/De vi stoppar i oss". Men den jag inte berättat om tidigare är persilja. 

Persilja är en av våra superörter, den stimulerar bland annat matsmältningssytemet och förbättrar andedräkten, speciellt om man ätit vitlök. Morotsjuice har en renande effekt på kroppen, och tillsammans med persilja förbättras denna egenskap. Persilja hjälper till att rena levern, njurar och blodet. Persilja är väldigt högt på vitamin C, vitamin K, järn, klorofyll och betakaroten som omvandlas till vitamin A i kroppen. Personer som är gravida eller har njurproblem ska undervika persiljejuice.

Doften av grönsaksjuicen är starkare än smaken, den smak som är starkast är ingefäran. Mycket enkel att dricka.  

Dessutom gjorde jag en fruktjuice med äpple, apelsin, citron, mandarin och en rosa grapefrukt.Den blev syrlig och mumsig!!






Kommentarer

  • cherie säger:

    oj vad gott!

    Jag var frustrerad då sebbe kom in till mitt rum när jag vill sova som mest. haha. men det är roligt såhär efteråt.

    Vi är i slovenien och praktiserar, igår var i på gränsen till italien. det var sjukt vackert. :)

    2012-03-28 | 22:45:39
    Bloggadress: http://www.cherie.se
  • Mari säger:

    Sv. Jag håller verkligen med dig !!!! Så underbart att sitta och njuta av det godaste målet på dagen. Magiskt =) Ägg är riktigt gott.....

    Kraaam

    2012-03-30 | 21:43:39
    Bloggadress: http://marriie.blogg.se/
  • Mari säger:

    Sv. Oj, missade din andra kommentar. =) Ja den kuren funkar också riktigt bra..

    2012-03-30 | 21:45:16
    Bloggadress: http://marriie.blogg.se/

Kommentera inlägget här: