Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Skrynkliga fingrar och fötter efter bad- Här har du förklaringen

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Hej Hej,

Jag berättade för ett tag sen att min kärlek hade köpt en tidningen Illustrerad Vetenskap med fokus på människan till mig. Den är verkligen jätte bra. Ibland läser jag något och tänker "Ja men de där har ju jag just lärt mig" eller "Jaså, är det såå de fungera". Och nu tänka jag dela med mig av min aha-upplevelse som jag läste om.

Dina fötter och händer blir skrynkliga i sötvatten om du badar för länge på grund av att vattnet tränger in i hud cellerna. Denna process kallas diffusion och sker för att kroppen vill skapa en mer balanserad koncentration mellan vattnet du badar i och dina celler. (Detta är en process som sker i kroppen hela tiden). Vattnet som tränger in i cellerna gör så att cellern sväller och detta syns bäst på händer och fötter eftersom att huden är tjockare och de finns skåror på dessa delar. Vattnet avdustas efter att du kommit upp ut vattnet.

En till sak som var en aha-upplevelse var att detta INTE sker i saltvatten.



Kommentarer

  • Melissa - Livet i ett Fängelse! säger:

    haha coolt att de inte sker i saltvatten :D

    2012-03-07 | 18:19:47
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Viktoriae - må bra bloggen säger:

    Jag har också den tidningen! Berättade det där med skrynkliga fingrar för min sambo, för jag har undrat det förut och nu fick jag svaret ;) har dock inte läst klart den ännu, den ligger här på skrivbordet och jag hoppas "hitta" tid snart..



    kramar

    2012-03-07 | 19:14:21
    Bloggadress: http://viktoriae.se
  • Rinki säger:

    Det där var faktiskt något som jag visste ;). Men så är jag lite nördig också, frågade pappa när jag var yngre eller något sådant. Inte så att jag kommer på något sådant på rak arm, men när jag läste ditt inlägg så var det liksom som att "ah, jag kan ju det där".



    Illustrerad Vetenskap kan absolut vara jättebra. Kul att du har hittat ett fokus också som passar på dig, med kroppen och allt det.



    Sv: Tack så jättemycket, om jag är ärlig så måste jag ändå säga att jag inte förväntade mig ett sådant betyg men jag är verkligen superglad över att jag klarade mig och så pass bra också.



    Förlåt, glömde kolla med mamma men jag ska verkligen försöka fixa det snart :). Wow, du har ju mycket resande att se fram emot, jag vill så jättegärna resa men jag har inte vidare mycket pengar och just nu tar studierna upp all tid. Men jag hoppas verkligen att jag kommer iväg en vecka till solen typ i augusti eller något sådant - lite semester vill jag ju ha i alla fall.



    Kram på dig!

    2012-03-07 | 20:23:42
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Har du nåt bra recept på det där tabooli eller vad det hette?

    2012-03-08 | 09:26:41
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Indien-rese-bloggar: http://blogs.kilroy.se/hannag/blog/india

    2012-03-08 | 19:22:31
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: