Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

4 middagar, 2 städer

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Jag och kärleken har varit på fyra fantastiska restauranger under vår Skottland-resa. Vi har ätit en del mindre bra mat också, allt serveras till exempel med pommes som inte är någon favorit. På alla ställen fick vi deras visitkort som jag vill dela med mig av, ifall du planerar en resa till Skottland. Wildfire, Urbanangel och The Bon Vivant ligger i Edinburgh medans Silver darling ligger i Aberdeen.



Urbanangel gick vi förbi och tyckte att menyn lätt bra, väl tillbaka på hotellrummet lästa vi att det är ett populärt ställe med fantastiska smaker och både jag & kärleken kan inte gör annan än att hålla med. Detta ställe är Nr 1 av dessa fyra. Jag åt sötpotatisplättar med gurksallad och tzaziki till förrätt. Till varmrätt var det quinoa, med lax och kapris. Jag har lärt mig under min resa att kapris borde användas oftare i maten och så lärde jag mig att jag tycker om ärtor. =)





Nr 2 å favoritlistan är The bon Vivant som vi hittade genom ett rekommendationsnlad på hotellet. Detta ställe hade tapasliknande skotsk mat. Man kunde välja små rätter ellet "bits"(en tugga), vi tog samtliga "bits" 8st (1pund/st) och fyra tapas rätter. tapasrätterna var sötpotatis soppa, chorizo kokt i cider, leverpaté och mini ostbricka med oliver. "Bite"-sen var black pudding (blodpuddning), haggis, sardiner (tror jag), hallomi, mussla, svampmacka och ostboll med skinka. Ohh alltså det var länge sen jag åt så mycket mat, allt var verkligen super mumsigt (förutom blodpuddingen och haggisen). Detta är ett riktigt mysigt ställe som jag rekommenderar starkt. Härlig upplevelse.







Silver Darling är ett ställe som ligger i Aberdeen precis vid havet, som vi hittade genom guidbocken jag lånade av en vän. Dom hade mest fisk på menyn, men ochså kött till mig kärlek. Jag åt en alg-risotto (jag vet låter ovanligt, men mumsigt), mini purjulökar (vet ej namnet), havsbrax hette fisken och såsen var en spenat sås. Mycket bra blandning av alla smaker.



Wildfire är en restaurang som vi blev rekommenderade när jag frågade kassörskan om råd, när jag köpte en ursnygg klänning. =) Till förrätt åt jag en svampsoppa med ost och rökt bacon (som jag inte tog något foto på) och till varmrätt blev det fisk och potatis i vitvinssås med bacon. Det var inte lika mycket smak på maten på denna restauang som på den rekommendation som ligger på förstaplats, men fortfarande urgod mat.



Förutom ovanstående fyra restaurangeere har dom flesta ställena serverat pommes till rätterna, jag provade Fishermans Pie (3 fiskar, potatismos och ost i en pajform) som jag tyckte var riktigt gott. Mycket pommes, fett, bröd och frukostar utan grönt har hört till maten, men det förändrades lite när vi kom till Edinburgh.

Kommentarer

  • Melissa - Den brutala sanningen säger:

    jag ligger efter i att svara på dina kommentarer :D

    Men att jag inte gillas att kramas eller närgågna och så är mer för min asperger, jag känner som obehag av att vara för nära någon jag inte känner rent 100%, min sambo, syster, bästa vänner går bra men sen är de bara jobbigt. Tex när en bekant till sambon satte sig intill mig en gång för att visa en sak så kröp de av obehag i mig även om jag känner honom väl så måste jag ha de där "private space" för mig.

    Men jag jobbar på de :) För ett par år sedan hade jag nog flygit upp och satt mig en meter ifrån med någon dålig ursäkt haha



    Gillar de citat, sa ju faktiskt väldigt mycket :)

    Jo jag tror också de, folk vill som fylla ut luckorna och de gör dom bäst genom att lägga in smaskiga elaka grejer istället för de kanske mer logiska. Byn ja kommer ifrån är Hemsk, de är ärligt talat inavlade idioter hela bunten. De frodas på rykten, hela byn fryser ut de dom anser inte ska vara där oftast på falska rykten en person spridit.

    Man måste fjäska sig in med nått hett ämne för att bli accepterad trots att man vuxit upp där.



    Kram

    2012-05-22 | 12:15:15
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Då får du fasiken se till att inte vara alltför uppspelt inför Indien-resan - där har du minsann inte tid att bli sjuk. Magsjuka lär vi bli ändå haha.



    Ja, vi måste ju boka resten av flygresorna, jag ska hänga i Lund några dagar på teaterfestival - men vi kan kika på det på söndag eller måndag kväll.

    2012-05-22 | 15:31:27
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: