Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Composition of the blood

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej Hej,

Idag har jag läst om blodet, vad det innehåller och vad dom olika beståndsdelarna har för uppgift i kroppen. Se neden för del av excel dokumentet jag har skapat. Tabeller tycker jag är bra för att lära sig.
Dessutom har jag lärt mig hur vi andas, vad som händer i kroppen när vi andas och hela mekanismen bakom det. Så idag har jag, som aldrig förr, tänkt på hur jag andas. Bra dag för "Gas exchange"! Djupt andetag: Diafragman spänner sig och dras ner, trycket i lungorna ökar till ögre än utanför kroppen, Charles law (temperaturen), Dalton's law (mix av gaser), Fick's law (membranet i alveolerna), Boyle´s law (volymen) och hur trycket förändras. Vid utandning: Ovan lagar, avslappnad diafragma, volymen minskar, trycket minskar mm. Så himla spännande!!

WBC: White blood cells.
RBC: Red blood cells.





Fibrinogen 4%



Globulins 38%


6% protein------------------ Albumin 58%






92% water Gases



Ions

55% plasma 2% other solutions----------- Nutrients
Blood 8% of body

Waste products
fluid.

Regulatory substatnce (hormones etc.)

45% formed cells RBC 4.2-5.8 million/cube mm.






Platelets 250-400 thousand/


cube mm.






WBC 5-9 million/cube mm. ----- Neutropfils 60-70%



Lymphocytes 20-25%



Monocytes 3-8%



Eosinophils 2-4%



Basophils 0.5-1%

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Sv. Jodå det går väl bra. Tenta imorgon.

    T ex på det som du skriver ovan med respirationen :P

    2012-05-30 | 21:37:37
  • Patrik säger:

    Sv. Jodå det går väl bra. Tenta imorgon.

    T ex på det som du skriver ovan med respirationen :P

    2012-05-30 | 21:37:56
    Bloggadress: http://patrikpetersson.blogspot.com
  • CJ säger:

    SVAR: Ja det blir typ som i ugnen men de måste ligga på ett bra tag. :) Ett tips är att lägga dem i folie, slänga på lite vitt vin och kryddor och sen på grillen. Yum!

    2012-05-30 | 23:28:35
    Bloggadress: http://cjs.blogg.se/
  • Blackelf till Mischa säger:

    Svar på kommentar:



    Jag har genomgått en gastric bypass och har en smula svårt att få i mig alla näringsämnen ordentligt ( särskilt om jag slarvar med maten och inbillar mig att jag trots allt är normal) Jag knaprat både b-12, Dexoferon( Järn) och folsyra.. men känner mig trött och hängig och blir tamigfan sjuk förjämnan trots att jag äter tre frukter om dagen >.< Vad är det för trevlig utbildning och var finns den? Har en vän som är superintresserad och absolut borde gå den!



    Jag funderar dels på att åka till Barcelona.. men det blir långt framöver.. jag har en resa till Kina, en till New york och en till Venedig inplanerad före:D



    2012-05-31 | 10:11:13
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/
  • Blackelf säger:

    Blev ju fel.. det ska inte stå "till Misha" där.. jäkla datorminne:P

    2012-05-31 | 10:12:04
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/

Kommentera inlägget här: