Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Cucumber, pear and lemon

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Jag hittade ett recept på internet på juice som innehåller en halv gurka, 3 päron och en citron. Och med den färgglada och vackra färgen ville jag givetvis också prova på att skapa och dricka den. Vad tycker du om färgen??

Citron: innehåller C-, betakaroten, kalcium, magnessium, kalium mm. Är en antioxidant och är därför bra för rening av systemet på gifter, speciellt levern. Neutraliserar även skadliga bakterier.

Gurka: är rikt på vitaminerna B och C samt mineralerna kalcium, järn, fosfat, kalium, svavel och natrium. Har en stark vätskedrivande effekt och minskar därför bevarandet av vätska i kroppen. Vilket för vissa kan vara positivt och negativt för andra. Minskar blodtrycket och är bra för hår, naglar och huden.

Päron: innehåller vitaminerna B6 och C samt mineralerna koppar och kalium. Päron innehåller också en typ av fruktsocker som tolereras lättare hos diabetiker, detta ämne heter levulos. Eftersom att päron innehåller så mycket bra fibrer hjälper det även till vid rening av kroppen (detoxification). 

Bedömning: väldigt lätta smaker, lätt att dricka, svag smak av gurka, mest smak av citron och lite sötma från päronen. Frisk och fräsch smak.

Har du någon juicecentrifug?





Kommentarer

  • fia säger:

    Visste inte att gurka var så nyttigt. Päron klarar inte min mage..synd för det är ju så gott.

    Jag äter mest banan. Där är det ju många nyttigheter också, bl a Tryptofan, magnesium ..Å mer så klart.

    Eller hur?

    kram

    Fia

    2012-05-18 | 18:18:07
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com
  • Linn säger:

    Ja himmel vad mycket inspiration jag hittade i den här kategorin! Vad kul. Den här ska jag absolut prova. Fast självklart slänger jag i lite ingefära också :-)

    2012-06-25 | 19:56:42
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se

Kommentera inlägget här: