Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

För att skapa diskussion

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej hej,

Många runt om i media skriver och talar man om ursprungsdieten, som vi borde leva efter, eftersom det är den vi är "skapade" för. Då är det främst bloggar om LCHF, paleo- & hunter-dieten som pratas om som vår "ursprungskost". Vilket, enligt många, betyder att man inte ska äta kolhydrater. Men det får mig att fundera på om det möjligtvis kan vara så att man inte åt kolhydrater under denna tid eftersom dom inte hade tekniken, kunskapen eller tillgången som krävs för t ex mjöl eller ris. Dom kanske inte då visste att man kunde göra mjöl av allt det "gräs" som växte på ängarna!? :-)

Vad tycker du?? Visste homo sapiens hur man odlade havre, ris, vete, råg, bulgur, yams, sockerbetor, majs, potatis mm. Potatis började odlas för 10 000 år sen i Sydamerika, enligt wikipedia. Om jorden har gett oss en produkt från naturen och den tillför oss viktiga ämnen och näring, så tror jag inte att det är så onaturligt att vi äter den - visst finns undantag både bättre och sämre. För tusentals år sen åt vi det vi hittade, troligtvis provade oss fram för att se om det var bra för oss eller inte. Men det var inte förrän fler tusen år, närmare nutid, senare som vi hade tekniken för att kunna göra tex mjöl och socker. Hur vet vi att vi åt mer fett då, jag tvivlar på att tekniken för att göra oljor utav nötter hade upptäckts. Vi kanske drack mycket mjölk som innehåller en del fett, också kött då förstås. Håller helt med om att vi borde äta efter säsong och äta det som växer lokalt utan att behöva transportera råvaror från andra sidan jordklotet. Men sen är också funderingen, "ursprungsdieten", pratar vi då om tiden då vi utvecklats till homo sapiens, eller var det långt innan dess när vi kallades Homo erectus (400 000- 1 600 000 år sedan). Eller går det så långt tillbaka som miljontals år då vi såg ut som apor!? (Om det nu är så vi har utvecklats, evolverade.)

Jag säger inte med detta inlägg att man ska äta mycket kolhydrater, eller lite fett, jag försöker bara påpeka och få oss att förstå att vi egentligen kanske inte vet vad vi har för ursprungsdiet och bara för att vi inte åt kolhydrater betyder det inte att det inte är bra för oss.  Det kan som sagt vara så att vi då inte förstod att man kunde äta dessa produkter. Man funderar ju även på anledningen till att medellivslängden är längre nu än då. Och det är inte bara medicinens framsteg eller bristen på sabeltandade tigrar som är anledningen. Det är kanske på grund av att vi nu äter en mer varierande kost?!

Vad tänker och tycker du??


Kommentarer

  • Melissa säger:

    sv: ja visst jobba för att leva måste man ju. Men just de med att utbilda sig sen strejka för de fattas 1000 kr eller så. Då har de som gått för långt. jag skulle gärna vara volentär om de vore så utan problem sålänge man gör de man älskar så löser sig resten.

    Ja jag jobbade med innan jag vart sjukskriven, men ska börja igen nu i sommar :)



    Jag har haft sån bloggtorka så de heter duga men är på G nu igen :)

    kram

    2012-05-12 | 20:40:08
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Piccolacasa säger:

    Har du last Matrevolutionen av Anders Eenfeltd? Jag tror att du skulle gilla den. Han skriver mycket om vad vi vet att man åt för miljoner år sedan, hur socker och miöl introducerades för 100-200 år sedan och vilken kort tid det är i det stora perspektivet.



    Generellt så tror jag att MÅNGA skulle må mycket bättre av MINDRE kolhydrater och MER fett. Och framförallt om de slutade vräka i sig socker i sjutusen olika former, kemiska tillsatser av olika slag och konstiga onaturliga fetter. Men det kommer oftast på köpet om man börjar intressera sig för mer naturlig mat.



    Jag menar inte att ALLA ska utesluta ALLA kolhydrater men jag tycker att det är fel med de råd som livsmedelsverket ger om spannmålsbaserad kost. Och läkare som rekommenderar att man opererar sin magsäck istället för att lära ut kunskap om kost och motion, det är också fel. För att inte tala om forskning om kost och hälsa som bekostas av livsmedelsproducenter och läkemedlesföretag.

    Jag kan fortsätta hur länge som helst, för jag tycker att man har en så himla sned syn på mat i samhället idag. Jag tycker att det är fantastiskt att GI och LCHF får så mycket uppmärksamhet som just nu för diskussionerna kanske kan leda till en generell förändring.

    Jag själv har gjort en stor livsstilsförändring och fått ett nytt liv genom att skippa socker, stärkelse, vitt mjöl och sluta vara rädd för fett. Känner väldigt många andra som delar den upplevelsen, så jag är ganska övertygad om i vilken riktning vår kost bör vara.



    Bra att du skriver om det och uppmanar till debatt!

    Kram och trevlig söndag

    ps tack för info om diabetes. Du resonerar som jag menar vore bäst (plana ut BS långsamt) fast jag förstod inte det när jag läste det första inlägget. Att du äter en macka lät som om du ville höja det snabbt och då trodde jag att det skulle sjunka snabbt också.

    2012-05-13 | 08:42:51
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Blackelf till Sabine säger:

    Tack för den fina kommentaren! Jag blir så glad när någon kommenterar innehållet och tycker att det är läsvärt istället för att bara säga "fin blogg" utan att säga varför.



    Jag gillar dina informativa inlägg! Jag läste om riboflavin och tänkte "shit!" det där är ju jag! Jag käkar både järn, folsyra och b12 Bara för att orka stå på benen! Har du problem åt andra hållet? Jag menar att du kämpar för att gå UPP?

    2012-05-13 | 08:56:57
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Hej Hej Piccolacasa, Nix den boken har jag inte läst, jag får en känsla av att han är väldigt.... besatt så har därför undervikt den boken. =) Men om han skriver om vad vi åt från första början kanske jag skulle gilla den i alla fall. Ska kolla in på det.



    Håller med om att många nog hade mått bättre av att äta mindre socker och mer fett, men inte all kanske. Men det här med LCHF, som jag inte kan mycket om, är det många som håller sig borta från ALLA typer av kolhydrater och då även dom i rotfrukter, husk, frukt, bär, linser, bönor och andra produkter som jag personligen tror är bra för en del av oss. För att dom är rika på bland annat mineraler och vitaminer. =)



    Gällande forskning som är bekostat av läkemedelsföretag skulle det också kunna vara möjligt att dieter har påbörjats av vissa företag som vill att dom ska äta deras produkter mer. En konspirationsteori är ju att fett försäljare finansierade forskning kring fett. (Nu säger jag inte att fett inte är bra.) :)



    Det är ett mycket intressant ämne som jag verkligen brinner för. Jag vill att alla ska tänka själva och jag försöker vara kritisk mot det mesta. Men ibland är det inte så.

    Tack för din åsikt kring ämnet. =)

    Kram kram

    2012-05-13 | 15:24:09
    Bloggadress: http://valbefinnaren.blogg.se/
  • Piccolacasa säger:

    Jag förstår vad du menar med Anders E, men jag förstår också varför han är sån när jag läser boken. Det är ganska allvarliga saker han påstår och om det är så och jag hade bevis (studier) för det som andra vägrade lyssna på, då hade jag nog också varit något besatt. Boken är ibland ganska provokativ, men även det är ju bra att läsa, om man inte håller med får man ju chansen att bilda sig en motsatt uppfattning.



    Är det något speciellt skäl som gör att det finns människor som inte skulle må bra av mindre socker och mer fett? :0)



    Jag tror inte att det är så många som verkligen kan hålla sig till en NCHF och även undvika husk, bär osv så länge. Men kanske i ett inledande skede som kan variera i längd. Sedan släpper nog de flesta in lite kolhydrater.

    Den typen av GI som jag startade med inledde ganska strikt i 6 månader, kanske på LCHF nivå (vad det nu är, det kan ju definieras lite olika), för att sedan fasa in på GI nivå där jag har varit i lite mer än 1,5 år. Äter dock förhållandevis lite kolhydrater så det är någonstans mellan LCHF och GI.

    En del upplever sig väldigt känsliga för kolhydrater och får både sug och att förbränningen stoppar upp på väldigt få kolhydrater och då kan jag förstå att man utesluter även den typen av kolhydrater. Det går ju att få i sig alla vitaminer och mineraler på annat sätt, men det kräver ju att man är medveten om vad man gör och läser på. Men det tror jag krävs oavsett vilken kostförändring man vill göra.



    Visst är det så att olika dietförespråkare säljer både böcker och livsmedel. Men. Och detta är viktigt, de börjar som regel ALLTID genom kostrådgivning som är väldigt framgångsrik. När man ser att det funkar börjar man spinna på andra saker. Det tycker jag är smart, så hade jag också gjort. Och det är en stor skillnad på att i efterhand utveckla biprodukter och att ett spannmålsföretag sponsrar de forskning som svenska kostråd baseras på som säger att vi ska äta 8 smörgåsar om dagen. Det tycker jag är att börja i fel ända.



    Jag tycker också att det är ett oerhört intressant ämne och som jurist är jag väldigt kritisk. Men jag har kommit till en punkt när jag haft tillräckligt många vänner och bekanta som mått så oerhört mycket bättre och jag har läst tillräckligt om forskningsfusk för att kunna ta en generell ståndpunkt. Sedan innebär inte det att jag köper allt som sägs inom lågkolhydratssfären eller ratar den traditionella kosten. Min mission när jag bloggar och pratar med folk i allmänhet är att väcka intresse och få folk att bilda sig en egen uppfattning och börja läsa på burkarna till det dom äter och kanske reflektera över sitt eget matbeteende.



    Ja detta kan man prata länge om :) Men läs gärna boken, recensera den sen vetja! Du kan ju alltid såga den om du tycker att han har fel eller är besatt :)

    kram och trevlig resa

    2012-05-14 | 19:39:43
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: