Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Föreläsning: Tankefrön

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar



Christian Olsson från Utvecklingspoolen höll en föreläsning i måndags, kring hur människan, framför allt hur du själv, fungerar och tänker, om jag lägger mina egna ord på det. Föreläsningens namn var "Tankefrön". Det var en otroligt bra förelsning där man satt med stor koncentration, lyssnade, tänkte på sina egna beteenden och en del skratt blev det också.

En av dom punkter Christian nämde var att alla är olika och att det inte finns något rätt eller fel, och då gäller detta givetvis det mesta. Speciellt hur vi lär oss. Vi är en blandning av dessa tre, men det är oftast en av dessa som är den dominanta lärningsmetoden; visuellt (se), genom att höra eller genom taktila (göra). Det var verkligen skönt att få ord på dessa olika typer, och den som är mest dominant hos mig är (nog) den taktila metoden. Men som jag sa, man är en blandning av alla, jag lyssnar snabbt på det jag ska göra, skriver ner det (så att jag kan titta tillbaka om det behövs) och sen gör jag. Vilken typ är du, hur lär du dig nya saker?

Föreläsaren berättade om två kollegor som inte hade något emot varandra, men dom gillade inte varandra, för att den andra personen inte tyckte om den andra. Många människor gillar människor som gillar en själv och ogillar som som ogillar en själv. Vi människor kan tänka oss att åker några extra mil för att vi får bättre service, en butik har trevligare personal eller man känner en "connection" med personalen/någon man har något gemensamt med. När man tänker på det, om du ska köpa en TV, dator, jord till dina blommor eller en ny bil så frågar du personalen om hjälp. Om du själv inte är proffs i ämnet och på just den produkten kan du inte veta om personalen har den kunskapen som dom säger att dom har eller låtsas att dom har. Utan vid dessa tillfällen följer vi vår magkänsla och hur det känns med personen. Om vi känner att expediten har kompetens, ger förtroende och verkar trovärdig så vet vi fortfarande inte om expediten har kompetensen. Vi behöver själva vara proffs och veta till exempel vilken laptop som du ska köpa, men då behöver du inte en expeditions kompetens och kunskap. Intressant frågeställning.

Ledarskap var ett annat ämne som Christan tog upp, det handlar om att leda sig själv. Där man ofta vet vad och hur man ska/borde göra, men det är inte så att tanken utvecklas till handling. När man agerar på det sättet man vet är bäst och är sig själv så har man möjligheter att bli en bra ledare. Som ledare behöver man också förstå att alla anställda är olika så därför är det viktigt att man som ledare sätter sig på samma våglängd/nivå som den anställda. Om man inte gör det kan man omöjligen förstå, bli förstådd eller kunna utvecklas tillsammans med den anställda. Det handlar också om belöning vid positiva beteenden och resultat, ungefär som hund-dressyr om man ska dra en liknelse.

Detta kan leda till något som föreläsaren kallar jämförelse-helvetet. Att många människor jämför varandra och även sig själv med andra. Men alla är olika och trivs med olika uppdrag i livet. Av den anledningen är det viktigt att man förstår och kan göra sig förstådd; vet folk inte vem du är eller vad du vill så leder det enkelt till att du blir jämförd. Vilket lede till ytterligare en viktig punkt, nämligen att vi borde arbeta tillsammans. Om till exempel mitt liv går upp och ner, där upp är dom saker jag är bra på och som jag gillar att arbeta med eller göra, medans neråt är dom saker som jag inte alls gillar eller har talang för. Då vore det ju fantastiskt om man samarbetar med andra människor som gör det du ogillar, just för att dom tycker att det är en av dom roligaste sakerna att göra. Detta ger också människor känslan av att vara behövd. Människor har ett behov av att vara behövd.

Några punkter:


Det är inte tanken som räknad, utan det är handlingarna. När du träffar gamla bekanta och säger att du har tänkt på dom så har det ingen betydelse, dom ville ha samtalet. Skulle du köpa en present men inte hittade något, du kommer till festen utan present så är det handlingen som räknas.

Många säger "Det har inte hänt något på 1000 år, varför skulle något hända nu". Jo, kolla på dig själv, kolla på hur du har utvecklats, du har troligtvis uträttat en hel del.

Det finns inga måsten, allt är dina egna val och visst är det fantastiskt att veta att du själv styr över ditt eget liv. Jag har själv på jobbet slutat använda "måste" i mina brev och mejl, jag har byt ut det ordet till "behöver" och "önskar". Blir så mycket trevligare.

Det sista han pratade om var personligheter och att dom fastnar i 20 års åldern. Christer frågade oss "Hur gammal skulle du vara om du inte visste hur gammal du är?".  Skulle du säga att du var 50 år? 

Också tänkte jag avsluta med några citat från föreläsningen
(Läs citaten och fundera på dom också.
"En överdriven styrka är en svaghet"
"Det är inte hur du har det, utan hur du tar det"
"Du läcker det du tänker"
"Vilja triumfar kunskap"
"Vart är du på väg, och vill du dit?"
"Fantasin är vetenskapens bästa hjälpmedlet"
"Känslor och negativa tankar smittar av sig lättare än virus" (Red´s anmärkning: inom hälsa så sprider sig inte virus om du inte är mottaglig av den.) =)

Kommentarer

  • fia säger:

    Vilka klokheter!! Tack för du delar med dig :)

    Det är frågor man kan ställa sig själv många gånger.

    kram

    Fia

    2012-05-30 | 12:28:52
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com
  • Blackelf till Anna T säger:

    Vilket inspirerande inlägg!!!



    Det är som om han klädde egna tankar i ord.

    Jag har en ganska lång inlärningskurva.. precis som du.. jag tittar, jag antecknar och sedan måste jag utföra praktiskt. SEN... när jag väl KAN en sak.. så går allt jättesnabbt.



    Svar på kommentar:

    De bästa människorna i livet som du möter... är de som stannar upp ett tag, delar med sig av sig själva och Lär en någonting. ( Precis som du verkar göra hela tiden! Tack för att du finns! )



    Ja absinthfylla var kanske inte det smartaste... men jag hade kul hela vögen in i dimman iallafall.



    Och jag tror liksom du att "nykter" Det är ju klart! Jag har j bara druckit fyra öl... Ska man skratta eller inte? Nej trots sommar och uteserveringar så blir det nog lugnt ett tag framöver.



    Och nej.. jag äger ingen Tv... och även om jag hade en sp skulle jag säkerligen kunna hitta intressantare saker än Eurovision att ratta in. Är glad att Sverige vann. Det kommer bli bra för landetat få vara värd nästa år.



    2012-05-30 | 13:33:22
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/
  • Jasmin - The dream of being famous! säger:

    Hejsan hur har din dag varit hittills? :)

    Kolla gärna in mina kategorier "jag syr" och "åsikter&tankar" och säg gärna vad du tycker också! Vem vet du kanske gillar den? :)

    2012-05-30 | 16:24:38
    Bloggadress: http://jaasses.webblogg.se/
  • Desiree säger:

    Hej! Vad roligt att du tittade förbi min blogg. Listan gjorde jag för ca 2 veckor sen.



    Intressant föreläsning du varit på. Vi läser om det just nu vad läser du för något? Kram

    2012-05-31 | 07:03:35
    Bloggadress: http://bdee.blogg.se/

Kommentera inlägget här: