Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nässelpesto (Året runt)

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

När jag var hos läkaren häromdagen så läste jag en gamal "Året Runt" (nr 15, 2012) där jag hittade en artikel om nässlor. Så nu vill jag dela med mig av det som stod i artikeln.

Nässlor är antiinflammatoriska, har blodsockrersänkande egenskaper, hjälper ämnesomsättningen och oren hud. Det är också vätskedrivande, vilket kan vara bra vid gallbesvär och gikt. Serotonin reglerar vårt stämningsläge, vilket kan göra att vi känner oss gladare.  

Rikt på:
C-vitamin
Karoten
Järn
Bioflavonoider
Kalk
Kisel
Magnesium
Serotonin

Det fanns också med ett recept på nässelpesto som kommer här

2 l färska nässlor
1 dl sötmandel
2 1/2 dl riven parmesan eller västerbottenost
1 dl rapsolja
1-2 pressade vitlöksklyftor
Salt & peppar

Väl och koka upp nässlorna, finhacka mandeln, blanda dessa två tillsammans med ditt val av ost. Rör sen ner oljan, lite i taget. Smaksätt med vitlök, salt och peppar.

Jag har ju massor av liter torkade nässlor, frågan är om man kan använda även dom till pesto. Någon som vet?
Än så länge har jag bara använt dom till te och i matlagning när jag gör grytor. Använder du nässlor i din matlagning eller som te??

Kommentarer

  • Piccolacasa säger:

    Oj så intressant! Ska spara det receptet och testa. Du kanske kan blötlägga dina torkade nällor och testa?



    Det är instruktör för gympapass på friskis och svettis jag ska bli. Har gjort steg 1 av utbildningen vilket är 4 dagar om anatomi, fysiologi, musik, kost osv osv. Det var full rulle de dagarna, kl 8-22 tre av dagarna, på söndagen slutade vi 16. I sommar kommer steg 2 och då är det 5 dagar men mer inriktat på själva passen, rörelser och musik.

    Har bloggat om det under Friskis & Svettis.

    Ha en fin kväll!

    kram Christin

    2012-05-24 | 23:00:00
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Lotta säger:

    Ja det är alltid ett besök på beyondretro inplanerat när man kommer tills thlm eller gbg :)

    2012-05-25 | 07:44:24
    Bloggadress: http://dollyjane.blogg.se/
  • Annellisaa säger:

    ja det hoppas jag att det blir:)



    men jaa hellre värme:)

    2012-05-25 | 08:35:17
    Bloggadress: http://annellisaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här: