Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Sunday Roast (on a saturday)

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Efter några år i England har man fastnat för Sunday Roast som varenda pub serverade på söndagar 12 tills maten var slut. Så i helgen var det det som serverades hemma hos oss.

Vi började aftonen med chilidrinkar

En halv röd chili till 350 ml vodka ger en svag chilismak, men med ett litet sting. (Vill du har det starkare får du lägga ner mer chili) Kör chilin, vodkan och frusna hallon i mixern, låt gärna stå i några timmar så spriten får dra åt sid styrkan av chilin. Fyll halva glaset med denna blandning (se bild för vad "halva glaset" innebär), några skvättar tranbärsjuice och en lång skvätt sprite (gärna sockerfritt).





Middagen blev rotfrukter, i ugnen med olja, salt, peppar, timjan och massor av chili, oxstek i ugnen, yorkshire pudding och konjakssås.



Min första egna hemlagade Yorkshire pudding.

4 ägg, 3 dl mjölk, 4 dl vetemjöl, salt och peppar. In i ugnen på 230 grader (ställ inte in puddingen innan ugnen verkligen nåt denna grad). Lägg smör eller olja i formen, jag använde lasagneform, och kör in i ugnen, när detta rycker och har smält kan du ta ut formen och hälla ner smeten. Ställ in i ugnen, och låt stå 20-30 min. I receptet jag läste skulle det stå i 20 min, men den var inte klar efter 20 min så den fick stå lite längre. Det ska inte bli som bröd... utan snarare en blandning av wienerbröd och ugnspannkaka, men torr.



Resultatet: Fantastiskt gott!!!



Till efterrätt blev det en blandning av två recept som jag hos trattoria.nu.
Såhär gjorde jag:
Vispa 1 dl grädde, vispa sen ner 1 liten keso burk, hacka 50 g vit Toblerone och rör ner i blandningen. Häll upp i fina skålar, filea apelsin och dekorera blandningen.
Hade jag haft mer apelsin hade det varit perfekt, den är inte söt (bara den lilla chokladen) vilket jag gillar skarpt och den var mättande, så det är en perfekt efterätt om man ätit en sallad innan. Efter våran Sunday roast var vi ganska mätta. =) Tillagning: max 5 min.





Syrenerna från gården.

Kommentarer

  • Benita säger:

    Drinken ser otroligt god ut!

    2012-05-28 | 13:23:48
    Bloggadress: http://benitamariaschoultz.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Jag vill ha chili-drinks! Jag lägger in en förbeställning när vi kommer upp=)

    2012-05-28 | 15:54:17
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Lotta säger:

    Jo det blev en hel del shopping. Köpte tre plagg på beyond retro bland annat:) Riktigt nice!

    2012-05-28 | 19:58:27
    Bloggadress: http://dollyjane.blogg.se/
  • CJ säger:

    Tusen tack! Haha, ja jag grillar allt just nu. ;) Kram!

    2012-05-30 | 21:33:40
    Bloggadress: http://cjs.blogg.se/

Kommentera inlägget här: