Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

The yellow vitamin (B2)

Kategori: -Mineraler / Vitaminer

Riboflavin är en orange-gul kristall därav namnet flavin, ordet flavus kommer från latin betyder just gul. Eftersom att vitaminen har den orangegula färgen, används den som ett färgämne och har då beteckningen E101. Detta är vanligtvis framställt på kemisk väg.

KÄLLA. Många vitaminer skadas av värme, ljus, syre och syra, men raboflavin skadas endast av ultraviolet ljus annars är den rätt så stabil. Som många andra B vitaminer kan denna inte förvaras i kroppen speciellt bra, men en vis del kan förvaras i levern och njurarna. Det är just organ kött som är rikast på riboflavin, och även jäst är rikt på denna vitamin. Riboflavinbrit ses oftast hos folk som har alkoholproblem, så jag rekommenderar inte att dricka mycket öl.

FUNKTION.
Riboflavin används som en byggsten av två koenzymer som heter FAD och FMN, dessa är viktiga för energiproduktionen, alltså produktionen av ATP. Koenzymerna bär väte till cellerna, vilket behövs för att ATP ska kunna skapas från kolhydrater och fett. Riboflavin hjälper också cellerna att använda syre så effektivt som möjligt. Vad det gäller syre så används B2 också för att göra så att glutation kan återanvändas. Denna protein (amino syra blandning) arbetar för att hindra skador som sker av syre, kallad oxidering. Därför kallas riboflavin för en antioxidant. Riboflavin används också för nedbrytningen av olika gifter och onaturliga ämnen i levern, därför anses den vara en bra vitamin för detoxifieringen och, som sagt tidigare, en antioxidant.

Riboflavin används mot:
Stress.
Allergier.
Hud problem så som akne, eksem, sår mm.
Problem med matsmältningssystemet. 
Kramp i benen.
Forkning pågår kring migrän och riboflavin.


BRIST/ÖVERSKOTT. Om kroppen är låg på B3 (niacin) kan kroppen själv skapa denna vitamin, men då är riboflavin nödvändigt för att omvanlingen ska ske av amino syran tryptofan till B3. Kroppen kan även skapa den aktiva formen av B6 i kroppen, men riboflavin är nödvändig även för den processen. Om kroppen är låg på riboflavin kan det skapas i tarmen av tarmbakterierna. Av den anledningen behöver människor med bra tarmflora inte vara låg på B2, även om dom inte äter föda rikt på denna vitamin. Men detta beror givetvis helt på hur hälsosam flora man har. Organ kött är som sagt rikt på B2, men även fett/oljig fisk, sjögräs och mjölkprodukter innehåller en del riboflavin.

Tecken på att det är brist av bioflavin är hudproblem (ex ovan), viktminskning, sandiga ögon, sköra naglar, tappar hår och sänkt livslust. Några av dessa symptom beror på att slemhinnorna blivit torra. Överskott av riboflavin har inte visat sig som några symptom, man tror därför att det inte är skadligt. Dessutom elimineras extra B2 genom urinet om mängden blir för hög.

Kommentarer

  • Patrik säger:

    Sv. Ja okej! Det är sant att man behöver en sådan hightech mobil ja!

    2012-05-10 | 21:48:01
    Bloggadress: http://patrikpetersson.blogspot.com
  • smäm säger:

    Jag har rest en hel del. Älskar att se nya ställen. Senast var jag i New Orleans och här näst blir det London :)

    2012-05-10 | 22:12:42
    Bloggadress: http://smäm.se
  • Christine&Paris säger:

    Jag ska hålla alla tummar och tår ;)

    Jag har bott i Paris till och från i 3 år. Flyttade hit på obestämd tid i december och planerar att söka jobb här efetr min examen :)

    2012-05-10 | 23:15:29
    Bloggadress: http://christineiparis.blogg.se/
  • emma säger:

    Hejdär!

    Nu är jag tillbaka, med ny start & nya tag. Fast på samma blogg! klicka er in - http://emmabsvensson.blogg.se

    Blondie är bättre än någonsin!

    2012-05-11 | 09:22:47
    Bloggadress: http://emmabsvensson.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Haha, en vitamin jag faktiskt känner igen från typ hemkunskapen eller något :).



    Sv: Jo, visst är det bra att människor till en viss del försöker självläka sig själva. Eller vad man ska kalla det, min pappa har alltid bett mig vänta ett par dagar, när jag har varit sjuk, innan vi åkt till någon läkare för att få medicin, just för att han alltid har tyckt att kroppen kan ta hand om ganska mycket och det är inte bra med för mycket mediciner. Och det är klart att många sjukdomar, om man kollar på nätet (vårdguiden eller liknande) som egentligen kan gå över av sig själva. Det jag menar är lite kritiskt med självdiagnostisering kan vara att människor tar förgivet att de har något, köper receptfria läkemedel som egentligen inte ska tas ifall man inte är säker på att man har det man kurerar sig mot. Till exempel svamp, har man inte det, men ändå behandlar sig så kan man ändra pH-värdet och därmed få svamp och gör man det för ofta kan man bli resistent.



    Jo, men precis det är läskigt ändå att vissa kurser kastar omkring begreppet "expert", för när blir man det? Jag menar, jag säger inte att någon som har gått en lång och intensiv kurs inte har lärt sig något, men ibland blir jag skeptisk till dem som ger privata råd, tycker att det låter bättre, när man har något på pappret som visar på att man är utbildad något. Och sedan får man väl själv, som privatperson, tänka lite själv, om personen bara har gått en kurs på ett par dagar...ja, hur bra kan personen vara då? Å andra sidan, för vissa kanske en sådan kurs som är på ett år lär en väldigt mycket, men vad har man blivit expert på? Det är väl kanske först som man har startat eget eller blivit anställd som det hela blir på riktigt? Det är ju de där privata egna företagen där det finns hälsocoacher och sådant som säger att de är utbildade och experter, men det kan ju vara så att de gått en sådsan där snabbutbildning, det tycker jag är väldigt läskigt. Man ska inte leka med andra, och ger man ändå råd till någon måste man också inse sina begränsningar, om det är något man inte är säker på, då borde man säga åt personen att finna hjälp från annat håll, eller rådfråga läkare.



    Det var just det, att de hittade ingen dödsorsak så, organen och så var bra. Ingenting förklarar varför hon dog, det är det som är så läskigt. Jo, absolut hur naturliga är dem, det är också en intressant fråga. Sedan kom jag att tänka på min 92-åriga mormor som bor i Italien (hon är italiensk) och gick till någon sådan där naturläkemedelsgrejs och sade att hon hade haft problem med ena ögat, att det kändes torrt och sådär och då fick hon något vatten som de sade skulle vara jättebra och naturligt och vad det nu var. Ett par dagar senare fick hon mycket mer problem med det ögat, det blev rött och irriterat och hon gick och pratade med sina nära vän som är optiker och han sade att hon hade fått en ögoninflammation när läkare sedan kollade på den där lösningen hon hade fått, så visade sig det att det var bakterier i det, att det var smutsigt helt enkelt. Sådant är läskigt, eftersom att saker och ting inte kollas på samma sätt.



    Det är klart att det är okej att du ville ha det samlat :) gör som du vill!



    Kram Kram

    2012-05-11 | 10:01:03
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • LOUiSE/ΓO∩!SE säger:

    sv. Kokospannkakor är ju galet gott :) Oopsies är ett slags substitut för bröd, gjort på ägg och färskost. Går att variera på 100 sätt så det är bra. Googla på det så hittar du recept av alla möjliga slag :) Jag brukar ha i nån smaksättning beroende på vilket pålägg jag har hemma, och alltid krossade linfrön för att hålla magen lite igång, den blir ganska långsam av strikt lågkolhydratskost.



    Jag har kört pf i 3 dagar nu, och än märker jag inte så mycket förutom att det är lite segt att inte käka frukost när man vaknar. Jag käkar alltid naturlig mat, så jag kör på med lchf som vanligt under måltidstimmarna. Lchf är naturlig riktig mat för dom flesta, utom för dem som har missuppfattat allt och bara käkar biff med färdigköpt bearnaise, charkvaror som innehåller under 5% kolhydrater men är fullproppade med druvsocker och stabiliseringsmedel tex. Jag är nojjig med vad jag stoppar i mig och det finns vissa såser och majonnäser jag tycker är okej att köpa, annars låter jag bli sånt. Allt går att göra själv, det är min teori. Antagligen mycket tack vare föräldrar som uppfostrat mig och syskonen med självförsörjande resurser till största del :)

    2012-05-11 | 11:51:17
    Bloggadress: http://kfmnpah.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Lite galet ändå att du har 40 minuters resväg när du bor i samma stad som ditt jobb=) Då blir mitt pendlande helt plötsligt inte alls så värst besvärligt i jämförelse - jag åker trots allt 14 mil varje dag haha.

    2012-05-11 | 13:33:50
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: