Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bönbiffar med tabbouli

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Bönbiffarna innehåller då så klart bönor som är en viktig protein källa, speciellt för vegetarianer och veganar. Men problemet med bönor kan vara att mag- och tarmkanalen har svårigheter att bryta ner födan, bland annat på grund av den mängd fibrer som finns i dom och även oligosackarider (sockerart9. Om man har dessa svårigheter kan det leda till gaser i magen, rapning och magsmärtor. Men risken för detta kan man minska genom att blöttlägga bönorna innan dom tillagas. Detta gör du genom att blötlägga bönorna över natten (gärna ett dygn), slänger bort det gamla vattnet dagen efter och sen kockar dom med nytt vatten (för vissa bönor kan man använda samma vatten). Fermenterings egenskaperna försvinner genom blöttläggning och dom ämnen som finns i bönan som gör att symptomen minskar.  Ett annat tips jag lärt mig genom mina studier är att hälla i lite citronsaft i kokvattnet eftersom det ska göra det enklare för kroppen att handskas med bönorna (mer lättsmält), speciellt om man ofta får symptom efter en sådan måltid. Men bönor har givetvis inte bara prutt-effekter på kroppen, utan det har många positiva egenskaper. Eftersom att det innehåller så mycket fibrer hjälper det till med att eliminera gifter och kolesterol från kroppen, galla (som innehåller kolesterol och kan innehålla gifter) följer med fibrerna ut ur kroppen. Dom är låga i salt, fett och kalorier, samt innehåller en hel del viktiga mineraler och vitaminer.
 
Jag kommer alltid äta tabbouli och det kommer alltid komma upp här på bloggen, men tabbouli är verkligen super nyttigt. Persiljans rika nivå av järn och citronsaften (c-vitamin) som hjälper till med upptaget av järnet.

Läs mer om avokado här.
 
Receptet på bönbiffarna/falafel är från min vän Tina, det var också hon som lagade dessa när hon var på besök. Vi mixade bönorna och rörde sen ner restan av produkterna när bönorna var tillräckligt hackade. Sen rullade Tina bollar som vi ställde in i ugnen tills dom blivit varma, ungefär 10 min.
 
1 burk kikärtor
1 burk kidneybönor
1 liten röd lök
1 kruka kruspersilja
salt & peppar
 
Tabboulin lagade jag med dessa produkter
 
Massor av persilja
1 tomat
1 röd paprika
1/2 stor lök
4 msk citronsaft
4 msk linfröolja
Salt & peppar
1 tsk kanel
 
I guacamolen användes:
 
2 avokados
1 vitlöksklyfta
1 klick cream fraise
salt & peppar
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    En fråga, åt ni bönbiffarna råa eller stekte ni dem? Och håller de ihop bara så där, utan ägg eller annat bindemedel? Tabbouleh är verkligen en favorit här också!

    Svar: Oj... ja det kanske jag ska berätta också. Har gjort en liten uppdatering nu. =) Men vi körde in bollarna i ugnen. Om vi skulle stekt dom skulle dom bara falla samman. Använde inga bindningsmedel. =)
    Kul att höra. Jag tjattar på alla om tabbouli som jag har tjattat om dom tre böckerna "50 shades...". =)
    Sabine J Ö

    2012-11-03 | 12:56:05
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Ugnsstekningen är ett toppenalternativ till stekpanna tycker jag, just av den anledning som du säger. Kram

    2012-11-03 | 13:13:10
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Mmmm världens godaste!

    Svar: Gryma kocken! =)
    Sabine J Ö

    2012-11-05 | 20:51:27
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Amy's piece of cake säger:

    Vilka härliga bönbiffar, ska jag testa framöver :)

    Har du börjat få någon resfeber ännu? ;) Kram!

    Svar: Rekommenderar biffarna. =)
    Resfeber... hmm.... nä det är faktiskt inte så farligt ännu. Just nu håller jag fortfarande på med att försöka lyckas boka tågbiljetter men det går inte så bra. Men har några B och C alternativ kvar! =) Listor är gjorda för inköp och packning.... när jag fått prov-packa tror jag allvaret börja på allvar. =) Bara 37 dagar kvar! Spännande! Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-11-05 | 21:28:00
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Amy's piece of cake säger:

    Vilka härliga bönbiffar, ska jag testa framöver :)

    Har du börjat få någon resfeber ännu? ;) Kram!

    2012-11-05 | 21:28:01
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här: