Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kiwi och Ananas Paj och juice

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

 
 
Gjorde en super god juice med 1 ananas och 5 kiwisar som blev jätte smakrik, men mindre söt än jag förväntat mig. Jag trodde att det skulle bli så söt att jag skulle behöva blanda ut med vatten, men så blev inte fallet. En besvikelse med juicen är att det inte blev speciellt mycket juice. (3 små glas, som på bilden nedan.)
 
Kiwi: innehåller höga nivåer av vitamin A, vitamin C, betakaroten (som omvandlas till vitamin A), kalcium, magnesium, fosfor, kalium och natrium. Den bästa egenskap, enligt mig, är förmågan frukten har att rena kroppen (detox) och samtidigt ge energi. Visste du att om man tvättar kiwin ordentligt så kan man äta även skalet, jag skulle rekommendera ekologisk kiwi om du ska äta skalet så att man vet att frukten inte är besprutad.
 
Ananas: är en aning vätskedrivande, är mjukgörande för huden, antiinflammatoriskt och innehåller tryptofan som behövs för produktionen av serotonin, ett må-bra hormon. Det innehåller också en hel del kolhydrater som påverkar blodsockret mycket, även fibrer och C-vitamin finns i ananas. Andra vitaminer  i frukten är vitamin C, E och vitamin B3. Dom mineraler som finns rikt i ananas är kalium, järn, kalcium, natrium, fosfor. En annan substans (enzym) som finns i frukten är bromelin, som är antiinflammatoriskt. Eftersom att det löser upp överflödigt slem i slemhinnor.
 
 
Eftersom att fruktköttet och fibrerna som slängs i en låda, medan juicen rinner ner åt andra hållet, blev så saftigt provade jag att göra en smulpaj på resterna. Smulpaj med vetebjöl, muslimix och smör. Tyvärr la jag alldeles för mycket smulor i, så det blev alldeles för torrt. Men den fruktiga delen blev god i alla fall.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: