Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Risotto med spel

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

 
Igår hade vi vännerna Sofie och Tobbe på besök för middag och övernattning, med massa skratt och mys.
Jag lagade min första svamprisotto som blev riktigt mumsig. Till det gjorde kärleken en oxfile-stek som blev saftig och smakrik.
 
I risotto använde jag:
3 st Portabellosvampar
1/2 Chipotle
4 portioner risottoris
5 dl torrt vitt vin
En skvätt grädde
1 1/2 svampbuljong tärning
Vatten
Salt & peppar
 
 
 
Till efterrätt gjorde jag en blåbärspaj, men använde för lite smulor för att det skulle bli en paj, för mycket blåbär kan man inte använda. Till dom varma blåbären serverades vispad grädde. Mumsigt!  Men tror att blåbärsrätter inte kan slå fel.
 
 
Efter maten spelade vi Bonde-spelet. Spelat kan jämföras med monopol fast man köper istället torp, herrgårdar och slottet. Köper och säljer säd och djur. Vinnaren är den som köper slottet för 25 miljoner. Vi spelade i några timmar och gav upp klockan tre på natten då vi tyckte att det var dags att sova. =)
 
 
Till frukosten försökte jag sälja in juicecentrifugen genom att göra nyttiga och smakrika juicer, en grönsaksjuice och en fruktjuice, med gästernas hjälp. Fruktjuicen tyckte dom båda om, grönsaksjuicen (med för mycket rödbetor) gillande bara Sofie. Jag får nog höra snart att dom köpt sig en egen centrifug. =)
 
Fruktjuice:
Apelsiner
Äpplen
Päron
Lime
 
Grönsaksjuice
Rödbeta
Selleri
Ingefära
Morot
Fänkål
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Få kan motstå juicecentrifugen efter att ha prövat :-)

    Svar: Pratade med Sofie som var här, hos sa att hennes karl vill köpa en så snart som möjligt! =D Bjöd tjejerna på jobbet på grönsaksjuice igår, dom gillade det också! Så... precis... vem kan motstå! =)
    Sabine J Ö

    2012-11-27 | 22:11:55
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: