Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Medvetande och hjärnan

Kategori: -Mina tankar & känslor

Hej,
 
Meningen var att jag skulle läsa mer om immunförsvaret och näringsämnen som är viktigt för ett fungerande system, men jag fastnade på nervsystemet istället. Det var lika intressant det. Jag har lärt mig massa idag, bland annat har jag lärt mig vart medvetandet sitter i hjärnan. Metvetanheten om sig själv, medvetenheten av miljön runt omkring oss och medvetenheten om andra människor.
 
I hjärnstammen, som är en del som tillhör hjärnan men som är kopplat samman med ryggmärgen, skapas neuroner som transporteras till hjärnbarken. Ett nätverk av RAS (Reticular activating system) neuroner i hjärnstammen skapar och skickar dessa impulser först till körteln talamus och sen vidare till hjärnbarken. Det är i hjärnbarken som magi händer och medvetandet sker.
 
Om RAS systemet är blockerat, i vila eller inte fungerar som det borde, är man inte medveten (som när man sover i vila), detta är också till vis del kopplat till känslor. Amfetamin är en drog som ökar och höjer medvetenheten, medan koma eller anestesi (bedövningsmedel) minskar medvetenheten. Att annat ämne som intresserar mig mer än koma och amfetamin, =),  är meditation. Det finns visserligen olika syner på vad meditation egentligen är, men man säger oftast att det ökad medvetenhet samtidigt gör oss mer avslappnade.
 
Intressant va?

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag tycker att hjärnan är superintressant, och blir ofta förvånad när jag inser hur mycket vi (dvs. mänskligheten) egentligen vet om den och faktiskt bara ignorerar. Jag är sugen på den här boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173374202


    Lite lagom populärvetenskaplig :-)

    Svar: Ja vet det är himla konstigt hur vi ignorerar kunskapen... men samtidigt tror jag att vi inte vet att vi har kunskapen eller hur vi ska hantera den. Men boken verkar ta upp det också. Riktigt bra bok! jag försöker hitta ett exempel på när vi ignorerar kunskapen och kommer inte på någon bra... har du någon?? Jag tänker typ på folk som blir slagna av sin partner men ändå stannar. Medvetenheten finns där, men... ignoreras. Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-11 | 10:08:05
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se

Kommentera inlägget här: