Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Mormor blåbär

Kategori: -Mina tankar & känslor

 
I helgen var jag hos min kära mormor på besök, vi åt massa mat, drack massa kaffe och hon bjöd till bullar och kakor mellan samtliga måltider. Vi sydde fast ett par knappar på ett par byxor och så pratade vi plantor/växter/blommor. Tack vare en av mina kära kollegor fick jag möjlighet att låna en kylväska av henne som jag sen fyllde med blåbär från mormors frys. Blåbär som hennes kill-kompis plockat! Efter att släppat hemma alla bären tänkte jag.... men va ska man göra med så mycket blåbär?! Någon som har tips på vad man kan ha blåbären till? Förutom på gröt eller med mjölk?! Tackar för alla tipsen på förhand.
 

Kommentarer

  • Hanna Karlsson säger:

    Du kan koka sylt eller saft. :-)

    Svar: Jag tänkte på sylt, men det har jag gjort massa mos på av äpplen så det behöver jag ingen. Men saft skulle kunna vara något... fick ju faktiskt en saftmaja av mormor förra året. =) Tack för tipsen.
    Sabine J Ö

    2012-10-10 | 10:50:58
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • littledolly.blogg.se säger:

    Sv: Ja jag gillar verkligen hälsobloggar. :D

    Ush blåbär. :P Det är jag inte så förtjust i.

    Svar: Du är den första jag hört som inte gillar blåbär. =) Kul, då är du välkommen tillbaka. Om du har frågor eller tips på vad du vill läsa om är det välkommet också. Om jag inte är säker på svaret så letar jag oftast reda på det. =)
    Sabine J Ö

    2012-10-10 | 14:15:14
    Bloggadress: http://littledolly.blogg.se/
  • ELIN CECILIA säger:

    haha ja :D

    2012-10-10 | 15:02:42
    Bloggadress: http://eelin.se
  • Victoria säger:

    Jag HATAR blåbär. Utom blåbärssoppan från lidl [haha].. Men min kompis älskar blåbärspaj, så varför inte göra det? ;)

    Svar: Ja, blåbärspaj står på menyn till helgen faktiskt! Ska bli gott, tror jag eftersom jag inte minns att jag gjort det någon gång.
    Nu är du den andra som jag hört som inte gillar blåbär. =)
    Sabine J Ö

    2012-10-10 | 15:50:11
    Bloggadress: http://victoriasdiiary.blogg.se
  • Queen of Kammebornia säger:

    Men så underbart! Jag älskar att göra smoothie på blåbär, havremjölk och banan - eller yoghurt, blåbär och honung - mums!

    Svar: Tänkt faktisk på blåbär, honung och någon typ av nöt-mjölk. Det får det bli som del av frukosten i helgen när jag får besök. Tack för tipsen. Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-10 | 22:24:50
    Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
  • Linn säger:

    Jag ser att mina tips redan finns här. Blåbärspaj och blåbärssmoothie var mina tips. Sen kan man ju göra muffins också, förstås, men jag blir så trött på att nästan allt man gör med bär och frukt är sockerstinna bakverk. Kanske kan du torka dem i ugnen och sedan smälta mörk choklad i ett vattenbad och kladda ihop allt till någon slags energikaka?

    Svar: Hmm... torkade blåbär låter som en bra idé. Nu går hjärnan på högvarv.... jag vet inte hur man torkar frukt med det borde väl vara på låg värme i 2-3 timmar?! Jag tar det lugnt med sockret pga min diabetes så inge muffins eller choklad. Tack för tipsen. Kram
    Sabine J Ö

    2012-10-11 | 10:11:47
  • Linn säger:

    Så konstigt det blev. Det var jag som skrev förra kommentaren :-)

    2012-10-11 | 10:12:12
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Blackelf säger:

    Åh jag älskar blåbär! Du kan göra:

    *Nyttiga blåbärsmuffins
    *Blåbärs-smoothies
    *Blåbärspaj
    *Hemmagjord blåbärslikör
    *Blåbärskräm
    *Blåbärs-saft
    *Blåbärspannkakor

    Men allra bäst tycker jag om blåbärs-smoothies!

    1 ägg
    en näve blåbär
    1 banan
    fyll upp med mjölk
    stavmixa

    drick!

    Svar: Smoothie och paj står på menyn.... Blåbärspannkakor har jag aldrig provat. Kräm... vet du hur man gör det? Precis som man gör äppelmos, bara värma i en kastrull? Hemmagjord likör... vet du hur man gör det?? Imorgon blir det smoothie till frukosten. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-12 | 07:45:10
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se

Kommentera inlägget här: