Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Ingrediens: Massor av äpplen

Kategori: -Mina tankar & känslor

 
 
Idag gick jag ut och pallade äpplen av kommunen och gjorde sen äppelmos inför höstens begär. Jag tycker det är så himla mysigt att plocka ut en portion från frysen när hösten är här, som en del i frukosten, som mellis under dagen eller som efterrätt på kvällen. Både gott och mysigt!
 
Super enkelt är det också att göra. Plocka så många äpplen du vill, hacka i tärningar och skivor, du kan skala dom innan om du vill, men det är något som jag inte tycker att man behöver, om man inte ogillar det förstås. Mest näring sitter i skalet, därför skalar jag inte potatis heller! =) Lägg allt i en stor kastrull med några dl vatten i botten, sätt på plattan på ganska hög värme till en början, rör om mycket och ofta. Jag hällde över några fler dl vatten när moset blev för torrt för min smak (3 dl). La i en msk honung och en msk socker för sötman. Man kan ha mer socker i, men jag vill inte ha söt äppelmos, utan bara få bort surheten. Till slut är moset klart och du kan servera det direkt. Gör som jag, häll över lite sojamjölk!
 
Hur gör du din äppelmos?
 
 
 

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Irländsk julafton går ut på att man (med ett gäng öl i kroppen) snurrar ett antal varv runt en pinne - med pannan emot pinnen och sen ska man försöka springa rakt. Skitkul, Ingen springer någonsin rakt haha.

    2012-09-09 | 15:40:23
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: