Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Juice fasta dag 4/4

Kategori: -Detox/Rening

 
 
Idag började jag morgonen med att göra tre olika juicer. En med citron, apelsin och lime, en annan med päron, äpplen och vindruvor och den sista med rödbeta, morot, selleri och fänkål. Alla juicer blandades med vatten, för att spä ut dom lite,så att kroppen inte får en chock av dom intensiva smakerna och näringsämnena. Favoriten var den super sura citrusjuicen. Och äpplena som jag plockat ute på fältet/ängen gav verkligen supergod saft, så söt och smakrikt. Mycket bättre än dom man köper i butiken, men tyvärr vet jag inte vad just denna typ heter.
 
Hungern började krypa på vid 5 tiden, men jag fyller på med vatten och juicer allt efter som varandra. Snart kommer kärleken hem också och då blir det mer juicer att göras, denna gång ska jag använda ingefäran och spenaten som jag glömde imorse.
 
Hmm.. hur känner jag mig.... förutom lite hungrig?! Jag mår ganska bra, hjärnan har fungerat bra idag! Jag har haft min pluggdag, blev klar med session 15 och har nu skickat in dom för betyg. Så ni som varit mina försökskaniner för denna gång får inom kort ta del av arbetet jag skrivit om varje person. =) Istället för lunch blev det ett glas juice på soffan i en timma inklusive vila.Satt och funderade på vad jag ska äta till frukost imorgon och skulle vilja ha stekt ägg med bacon... men man behöver börja äta normalt igen långsamt, så att man inte slänger i sig en pizza dagen efter en detox-period och förstör för kroppen. Men kokt ägg med något mumsigt till skulle kunna vara en vinnare! Eller sojayogurt med massor av bär och nötter är ju också gott. (Har du inte provat alpro soja yogurt så borde du göra det.) Jag har ett begär av mat och är samtidigt glad att jag kan och får äta det jag vill. Jag menar, tänk på dom som inte får något annat på bordet än ris. En detox/fasta gör kanske att man blir mer glad för det som man har, både på bordet och i själen.
 
En aning svag känner jag mig också, men det är ju förståeligt. Kommer bli en tidig kväll idag, så att jag får vila ut ordentligt och kroppen får handskas med alla toxiner. WIN-WIN situation för kropp och själ! =)
 
 

Kommentarer

  • Queen of Kammebornia säger:

    Det är så gott med egen juice. Vad tapper du är!

    Svar: Tack, jag känner mig tapper också. Men nu är suget av andra smaker stort. Mest saknar jag fett. Imorgon bitti funderar jag nu på en avokadomacka på grovt bröd! =)
    Egna juicer är fantastiskt och man kan få ut vilka blandningar som helst så man kan passa alla smaklökar.
    Sabine J Ö

    2012-09-26 | 18:56:36
    Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Nja några symptom har jag inte direkt känt av, kanske lite huvudvärk - men det kan vara stress på jobbet också. Men efter vår halvmilspromenade idag var jag helt slut - så man märker ju att kroppen inte riktigt får den energi som i vanliga fall. Men jag mår bra i övrigt. Funderar kanske på att ta den flytande dagen på fredag istället - känner att jag inte riktigt är klar med detoxen.

    Gjorde precis den världsgodaste falafen jag någonsin ätit, jag är typ grym på att laga vegetarisk detox-mat! Ska bjuda dig på sådana när jag kommer upp till stockholm!

    Svar: Ja men dom godaste falaflarna i världen vill jag absolut prova. Ja vi kan väl fixa massa spännande tapas när du kommer Hitta lite olika... sen måste vi i och för sig äta och laga indisk mat också. Förbereda kroppen för kryddorna!
    Jo, då märker man att energinivån inte är på topp. Men man ska inte träna för mycket eller för hårt när man detoxar... av just den anledningen. Jag funderade också på en längre detox... men har middagsplaner för imorgon så då kan det inte bli juicefasta. =) Men om du känner det så tycker jag absolut att du ska köra lite längre.. och tina. Köp till en mixer! =) Kom på att du kan ju göra melon smoothie med ingefära på din juice-fasta. Mumsigt som tusan. Kram
    Sabine J Ö

    2012-09-26 | 19:24:21
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Queen of Kammebornia säger:

    Tänker på dig, hur går det med avocadon?

    Svar: Jag hade värdens godaste avokadomacka imorse på fullkorn, mumsigt som bara den! Min kärlek skrattade åt att jag njöt så. =) Tänkte i och för sig efteråt att gluten inte är så bra direkt efter en detox period. Men det blev en lättare lunch istället. =)
    Sabine J Ö

    2012-09-27 | 11:33:22
    Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
  • Melissa Gaete säger:

    Hej, har velat detoxa en längre tid men har inte haft någon aning om hur man gör. Men menar du att när man kör juice dagen, är det bara vatten och juicer som gäller? Får man äta annat eller inte?
    Som sagt jag är alldeles nybörjare på detox så jag ska läsa mig igenom din blogg, som annars verkar hur bra som helst.
    En till fråga, kan man äta bröd också?
    Konstiga frågor kanske men som sagt jag är nybörjare.
    Melissa

    Svar: Med juicefasta menar jag bara juice och vatten under den tiden. Helst ska man ha en egen juice-centrifug så att man kan göra sina egne juicer av frukt och grönsaker. Man ska inte äta någon fast föda alls då. Inget bröd då heller. Innan man kör en juicefasta så kan (och borde, enligt mig) man göra en lättare detox, alltså under några dagar ta bort spannmål (mjöl, gryn, råg mm), mjölkprodukter, kött (utom fisk) och alla onyttiga oljor. Genom att göra detta innan man fastar förbereder man kroppen lite. Vet inte om du hann det efter att du skrivit kommentaren men kolla under kategori "Detox/rening" för massa mer information. Bara att fråga på om du har fler frågor så hjälper jag dig gärna. Kram PS. Det finns inga konstiga frågor. =)
    Sabine J Ö

    2012-09-28 | 10:55:14
    Bloggadress: http://megans.blogg.se/
  • elinelin säger:

    åååh va de såg GODA ut :)

    Svar: Det var det kan jag lova! =) Har du en egen juice centrifug??
    Sabine J Ö

    2012-09-29 | 11:28:14
    Bloggadress: http://www.beriz.blogg.seblogg.se
  • elin stridh säger:

    its done :)

    2012-10-02 | 19:13:21
    Bloggadress: http://eelin.se

Kommentera inlägget här: