Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Inför dag 4/4, Juice-fasta

Kategori: -Detox/Rening

 
Imorgon onsdag är det dax för juice-fastan och då ska min juicecentrifug gå på högvarv. Man kan även genomgå en detox genom att juicefasta under några dagar, eller i vissa fall en längre tid. Det låter kroppen fokusera på att eliminera gifter, istället för att handskas med dom nya toxinerna som kommer in i kroppen. Samtidigt som det ger dig massor av vitaminer, mineraler och andra viktiga ämnen.
 
Jag kommer göra en grönsaksjuice och en fruktjuice. När du gör dina juicer ska du inte blanda fruktjuice tillsammans med grönsaksjuice eftersom att grönsak är renande och frukt är näringsgivande. (Äpple är den enda frukten som får blandas med grönsaksjuicer). Det kommer eventuellt bli två olika grönsaksjucer för att variera mig lite! Jag kommer att dricka en typ av juice i taget, och sen vänta i alla fall en timma innan jag dricker den andra. Man ska alltid försöka göra juicen precis innan man dricker den, så att alla näringsämnen inte hinner försvinna. Men jag kommer troligtvis att göra två olika juicer direkt på morgonen, och sen göra resten under eftermiddagen. Två sista tips: Drick långsamt och drick massor av vatten.
 
 
Jag kommer använda följande grönsaker och frukter, och vilka organ dom stödjer mest och sjukdomar dom kan vara hjälpsamma mot:

Selleri-Njurar, diabetes, benskörhet.
Rödbeta- Blod, lever, menstruella problem, ledinflammation.
Gurka- vattensvullnad, benskörhet.
Morot- Ögon, ledinflammation, benskörhet.
Ingefära- Läs mer om ingefära här--> X
Spenat- Anemi, eksem.
 
Apelsin- Hjärt- & kärl sjukdomar, övervikt, hemorrojder, åderbråck.
Äpple- Lever, tunntarmarna.
Citron- Lever, gallblåsa, allergi, astma, förkylningar och som apelsin.
Lime- Hjärt- & kärl sjukdomar, övervikt, hemorrojder, åderbråck.
Päron- gallblåsan.
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Båda juicerna låter supergoda tycker jag! Morot var längesedan jag hade i, en sådan ska jag göra i morgon bitti.

    Svar: Do it! Jag använde samtliga förutom spenat och ingefära.... det får bli till kvällsmat-juicen! =) Men gjorde en super god med 1 apelsin, 1 citron, 2 lime och vatten. Super god!
    Sabine J Ö

    2012-09-26 | 12:40:24
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: