Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kantarell sallad

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Jag har letat recept på nätet med kantareller, för inspiration, och jag hittade en hel del. Så idag gjorde jag ett egen försök på kantarellsallad. Gillar man stekta kantareller rekommenderar jag denna sallad eller något liknande. Salladen var fantastiskt god!
 
Jag visste inte så mycket om innehållet av kantareller så jag var tvungen att söka runt lite på nätet och i mina böcker. So here we go: Kantareller innehåller en hel del D-vitamin, kostfiber och flera olika vitaminer. Trattkantareller är speciellt höga i betakaroten, som omvanlad till A-vitamin. Vad det gäller D-vitaminen är det D2 som finns i kantareller, som måste omvanlas till sin aktiva form D3. Vitamin B2 och B3 är också rik i kantareller. Järn, zink, kalium och selen finns också oftast i svamp, men mängden varierar eftersom att det beror på jorden som växer i. Dom innehåller protein, men mest finns i asiatiska svampar och rekommenderas därför för vegetarianer.
MEN, många människor kan behöva undervika svamp eftersom att det innehåller sockerarter som kan förvärra en svamp  infektion i tarmkanalen, om man lider av det.
 
Rätten är baserad på kolhydrater och innehåller inget protein. Som jag nämt tidigare ska man inte blanda kolehyrater och protein i samma rätt pga att olika pH värdet krävs vid nedbrytning. Kantareller innehåller kolhydrater, men en sort som inte kan tas upp i kroppen, bröd innehåller kolhydrater och bönor kan blandas med antingen kolhyrater eller protein.
 
Ingredienser i min rätt för två portioner.
 Så mycket kantareller du vill ha, jag hade 4 dl stekta.
En stor näve blad persilja
En liten näve ruccola
3 dl kokta svarta bönor
1/2 tomat
3 st kronärtskockhjärtan
1/2 röd lök
Soyabönor
1 brödskiva
 
Dressing:
1 msk balsamvinäger
2 msk olivolja
Några droppar habanero eller färsk chili
Salt efter smak. (1/2 tsk flingsalt använde jag)
 
Stek vitlöken och kantarellerna i smör, rosta brödet i brödrosten eller i ugnen (med olja på). Koka sojabönorna i några minuter, så dom fortfarande är knappriga, kyl i kallt vatten. Hacka ruccola, persilja, tomat, lök och kronärtskocka (på burk). Jag använde färdig-kokta bönor så jag sköljde bara dessa och blandade ihop med sallade, blanda också i sojabönorna. Häll alla produkter som är i dressingen över salladen och blanda. Lägg salladen på två tallrikar, lägg över kantarellerna och skär små bitar av brödet och lägg över.
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Låter fantastiskt gott! Baljväxter är alltså OK att blanda med kolhydrater? Jag har fått lära mig just att kombinera baljväxter med spannmål för att essentiella aminosyror ska kunna bildas.

    Svar: Japp, bajväxter är OK att blanda med kolhydrater eller protein. Jag har aldrig hört att baljväxter och spannmål ska blandas för essentiella AA ska bildas, men jag har lärt mig att baljväxter och sesamfrön ger samtliga essentiella AA om dom äts tillsammans (så det är ett bra alternativ för personer som inte äter kött, som annars har samtliga. Ska kolla upp det du säger som baljväxter och spannmål. Kram
    Sabine J Ö

    2012-09-14 | 13:34:44
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linda säger:

    Mmm!! Gott :)
    Tack för din fina kommentar - och ha det så underbart i Indien!!

    Svar: Tack... även om det är nästan tre månader kvar till jag och vännen åker iväg. Ska bli underbart!
    Sabine J Ö

    2012-09-16 | 10:23:55
    Bloggadress: http://www.himmelsblaaogon.blogg.se
  • Linn säger:

    Aha, dags för mer sesamfrön alltså! Det där med baljväxter och spannmål har jag läst i ett par vegetariska kokböcker som jag uppfattat som hyfsat seriösa.

    2012-09-17 | 20:11:20
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: