Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Makrillsallad-varför

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Jag vet inte om jag skulle kalla denna sallad för nyttig eller ej, och det beror på den rökta makrillern och dom inlagda gurkorna. Se nedan för resterande ingredienser i receptet. Rökt och saltat makrill, eller snarare alla rökta och saltade pålägg, korvar mm, är (oftast) onyttga på grund av dom ämnen som används vid skapandet av dessa. Den nivå salt och dom ämnen som används när man "röker" något är oftast inte hälsosamt. Eftersom att jag/man inte vet exakt vad dom använder när jag/man köper makrill, pålägg eller korvar så drar jag nu alla över en kant. (Även om man kanske inte ska göra det). Samtidigt så är vissa produkter rökta med riktig eld, medans andra endast blivit penslade med smaken av rök, så resultatet och dess nyttighet beror på metod som använt. Samma sak gäller den inlagda gurkan som legat i saltat vatten unden en längre tid och dragit åt sig stora mängder salt. Min enkla regel är att fundera på hur länge en produkt kan ligga utan att det blir gammalt. Konserver håller i år, därav inte så nyttigt som en gurka som håller någon vecka eller två.
 
Nu är det så att jag älskar rökt makrill så jag fortsätter att äta detta, även om det bara är ett treat då och då. Men byter man ut den rökta makrillen till färsk makrill och den inlagda gurkan till vanlig färsk gurka skulle denna måtid bli betydligt nyttigare.
 
Ingredienser:
3 st körsbärstomater
3 st inlagda mini-gurkor
En liten näve roccola
En liten näve spenat
En stjälk selleri
1 mellanstor morot
2 msk solrosfrön
1 st charlottenlök
Linfröolja
Salt & peppar
Chilipulver
1 halv rökt makrill
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: