Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Metionin-Aminosyra

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Metionin är en aminosyra som är essentiell och kan endast komma till nytta genom maten, det kan alltså inte skapas i kroppen. Även om det inte kan skapas i kroppen kan den brytas ner och ihop med många andra molekyler och bli helt nya, nödvändiga ämnen för hälsan. 
 
Den maten som denna aminosyra finns är det endast låga mängder. Metionin finns som mest i sesamfrön, paranöt, ägg, fisk och kött. Nivån är låg i baljväxter och sädesslag.m
 
Metionin är en av dom aminosyror som är uppbyggda av svavel, vilket är bland annat en viktig mineral så att cellerna kan använda syre för att skapa energi avkolhydrater, protein och fett. Svavel finns alltså i samtliga celler i kroppen. Det förhindrar också uppsamlingen av fetter i levern samtidigt som den agerar som en antioxidant genom att neutralisera och avaktivera fria radikaler.
Det minskar också utsöndringen av histaminer vilket är bra vid allergier. Det är histaminer som framkallar svullnad, klåda och rodnad vid allergier. Så för allergiker kan denna aminosyra vara hjälpsam för att få bort symptomen. MEN bara för att symptomen försvinner så försvinner inte roten till problemet, så därför bör man hitta roten först.
Man tror även att metionin kan sänka koppar nivån i kroppen, vilket kan vara något att tänka på om koppar nivån är för hög.
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Spännande koppling till allergiska symptom. Jag har lidit av så kallad vasomotorisk rinit i... 13 år är det nu. Det är (typ) allergiska symptom utan att ha någon konstaterad allergi, dvs. jag har varit täppt i näsan konstant i 13 år. Undrar vad som skulle hända om jag började proppa i mig mer ägg?

    Svar: Intressant (och kul för mig) när man ser kopplingar såhär... även om så kanske inte är fallet i just ditt fall. Men vem vet, det hade kunnat hjälpt, men det är något man får prova sig fram på. Men.... äter du ägg? Annars får du äta sesam och paranötter. =) Men en annan sak jag tänkte på..... allergi symptom visar sig oftast bara vid uttorkning, dricker du lagom mycket vatten, och inte en påfrestande diet? Sorry om du inte vill svara på frågorna... gillar att se kopplingarna bara! =) Excited!
    Sabine J Ö

    2012-09-07 | 10:34:46
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Nä, fråga på. Håller med, det är ju spännande!

    Jag dricker nog rätt lite vanligt vatten faktiskt, är sällan törstig. Det blir dock en hel del te under en dag.

    Vad är en påfrestande diet, på ett ungefär? Jag tror att jag äter hyfsat numera, har väl egentligen nästan alltid gjort förutom ett glapp mellan typ 2007-tidigt 2012. Mycket frukt och grönt (färska, ej tillagade). Möjligen lite snålt med proteinet.

    Jo, ägg äter jag, även om jag helst smyger ner dem i maten på något sätt för det är sällan jag är så sugen på själva smaken.

    Svar: Påfrestande diet varierar så klart från person till person, men tex gluten, mycket fett, mycket socker, bönor, för mycket protein jämfört med grönsaker, för lite vatten, men framför allt gluten och brist på vatten. För mycket kaffe eller svart te kan också vara påfrestande... vilken typ av te dricker du..svart, rött eller grönt? Grönt brukar man säga är bra, medan svart ska begränsas.
    Jag brukar smyga ner mina ägg i smoothies... smakar inget alls eftersom att frukterna redan smakar så mycket. Mums.

    Kram
    Sabine J Ö

    2012-09-10 | 20:30:19
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Jo, jag har ju varit en riktig pastanarkoman, även om det är mer sällan numera. Jag dricker mycket svart te (Twinings Earl Grey, finns det nåt bättre?? :-)), då och då blir det örtte och kamomillte. Ska fundera vidare på det här...

    Jag tillhör också dem som har ägg i smoothien. Jag tittar åt andra hållet när jag knäcker ner det och sen låtsas jag att det inte finns där ;-)

    Kram

    Svar: Earl grey med mjölk... tycker jag också är fantastiskt... även om det numera endast är ett treat. (Plus att min dryck är kaffe). Ja men du får fundera lite på det där, ett tips... för varje kopp kaffe eller te ska du ta dubbelt så mycket vatten. (Men inte så mycket att det blir skadligt). Om du ökar intaget av vatten... gör det långsamt.... under flera veckors tid. =)
    Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2012-09-12 | 08:57:42
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: