Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nervsystemet på en pluggdag

Kategori: -Pluggdagar

 
Hej Hej,
 
Idag har jag påbörjat del 16 i kursen som involverar nervsystemet och alla dess delar. Jag påbörjade läsningen av tre kapitel i min enorma anatomi-bok, tre kapitel är ungefär 100 sidor med fakta. Men kan berätta att allt gått väldigt segt och trögt idag, ingen glöd bara trötthet. Så jag gick och la mig i sängen med en novel för att vila.
 
Nedan ser du några delar av systemet, men sen ska man förstå dom olika delarna, veta vad dom är uppbyggda av, vilken typ av celler, hur många lager och hur impulser skickas från en cell till en annan. Nervsystemet är verkligen ett fascinerande system, och utan alla dessa impulser och meddelande som transporteras fram och tillbaka skulle inte vi kunna fungera och leva.
 
 
 
   
Central Nervous system (CNS)-  
Spinal cord & bran  
and  
peripheral nervous system (PNS)-  
Nerve tissue outside the CNS  
  Efferent
Autonomic nervous system (ANS)---> Sympathetic division-
involuntary survival mechanism in fight & flight
and and
Somatic nervous system Parasympathetic division- 
voluntary calming to return back to normal.
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Kommentarer


Kommentera inlägget här: