Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Stressad

Kategori: -Mina tankar & känslor

Hej Hej,
 
Jag har varit lite stressad den senaste tiden, på grund av mycket att göra helt enkelt. "Mycket att göra" gör mig stressad när jag inte tänker efter eller känner efter hur jag upplever de hela. Men nu börjar det kännas bättre, men funderar ändå på om man kanske skulle anställa någon terapheut-liknande person för att prata med. Kan tänka mig att det är lika bra (effektivt) som att skriva dagbok (jag tycker det är effektivt och bra)och dessutom får man ett respons från en annan varelse. =) Vi får se hur det blir!
 
I dag hittade jag ett citat som nästan passar in på min nuvarande livssituation
 
 
 
Om du är deprimerad, lever du i det förflutna.
Om du är orolig, lever du i framtiden.
Om du är harmonisk, lever du i nuet.
~ Lao Zi

Kommentarer

  • fia säger:

    Det är kloka ord men ack så svåra att efterleva...
    kram
    Fia

    Svar: Det är svårt ibland att leva i nuet, ibland sker det med automatik att man tänker tillbaka på det som varit och ibland på det som ska bli & framtiden. Man oroar sig att det inte blir bra och att man inte ska vara lycklig. Men helt i onödan. Man ska ju vara glad, frisk och lycklig nu. Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-09-30 | 22:09:19
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com
  • Pauline None säger:

    Ha en fin dag ❤ följ gärna mitt lilla liv som mode-student i Los Angeles

    Svar: Tack. Följ mig gärna som student inom hälsa! =)
    Sabine J Ö

    2012-10-01 | 01:46:35
    Bloggadress: http://paulineart.blogg.se
  • Anna madeinjapan.nu säger:

    Keso & passionsfrukt ja - men inte med morotsstavar eller bad du nu skrev. Åt keso och passionsfrukt bara som de var :}

    2012-10-01 | 09:10:12
    Bloggadress: http://madeinjapan.nu/
  • Anna madeinjapan.nu säger:

    Ahaaa, såg nu varför du trodde att jag använde keso och det som dipp. Dipp var med om det andra i inlägget, dipp som en minimal light-depression. Kanske är lokalt som man använder det när man har en dålig period :)

    Svar: HiHi... Jaha... den typen av dipp! =) Nä det är inte lokalt, jag har hört det också,... men min syn på dipp passade bra till bilden du hade då. =) Keso och passionsfrukt låter gott. Hoppas du mår bättre och att dippen gett sig. Kram
    Sabine J Ö

    2012-10-01 | 09:11:48
    Bloggadress: http://madeinjapan.nu/
  • Piccolacasa säger:

    Klokt citat. Kämpa på, första steget är väl att bli medveten!
    SV: Åt brieosten med sked direkt från fatet :)
    Kram!

    Svar: Mums filli bubblan... direkt från fatet. Lyx! Medvetenhet behövs först, precis vad jag behövde höra. Tack! Inte tänk på det, men så sant. Du som har många bollar i luften, är aktiv och effektiv.. upplever du stress? Ja menar vissa människor är "tåligare" än andra. =) Kram
    Sabine J Ö

  • Linn säger:

    Åh, det finns så mycket som bubblar i mig nu som jag vill säga till det, men jag vet också att det inte finns någonting enskilt som någon enskild person kunde ha sagt till mig som i slutändan faktiskt hade gjort skillnad. Varje person behöver göra sina egna erfarenheter, liksom... Dock är jag tämligen säker på att om jag hade uppsökt en terapeut för låt säga 3-4 år sedan, då hade jag nog inte trillat så djupt som jag sedan gjorde.

    Jag rekommenderar VARMT att gå till en beteendevetare. Det är otroligt vilken skillnad det gör. Jag förstår att man kan dra sig för det, kanske för att det känns underligt och för att det kostar pengar. Jag har gått hos min terapeut sedan i mitten/slutet av mars, och vi har kanske träffats två gånger i månader ungefär. Det har gjort en enorm skillnad för mig! Med det vill säga att det kanske inte behövs så mycket mer, beroende på hur mycket man har att bearbeta förstås och hur mycket man är beredd att jobba med sig själv hemma.

    Ta hand om dig och sätt hälsan först! Kram

    Svar: Jag har skickat mejl och ring till två företag som ska vara bra på samtalsterapi och stresshantering... men ingen av dom har svarat. Jag väntar en vecka till, sen ringer jag nästa vecka eller hittar någon ny. Jo lite underligt känns det.. eller snarare. "Vadå psykolog... jag är ju inte störd". Men jag och alla vet ju att man inte behöver vara "störd" för att prata med någon, alla behöver väl prata med någon. =) Kollat runt lite på priser och har inte hittat en hemsida som matchar sina priser ännu... aka...allt jag sett är dyrt. Men hittar jag någon som verkligen säljer in sig kan jag falla för deras priser. Lite känns det som om jag inte behöver "skynda" så mycket med detta... jag har flera semestrar att se fram emot.. så jag njuter av att se fram emot dessa event. Snart bär det av till UK... sen Indien! Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-01 | 16:27:39
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: