Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Ät frukost

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

En av dom vanligaste tipsen för hälsan är att äta frukost varje morgon. Frukosten ansvarar för hela dagens energinivå och energikurva, och utan denna måltid kommer energin vara ostabil hela dagen som resulterar i trötthet.
 
Efter nattens fasta är kroppen nu redo för ny dag och ny mat att arbeta med så att alla celler får dom mineraler, vitaminer och energi som behövs. Anledningen till att det är frukosten som är viktigast har att göra med att magsäcken jobbar som hårdast mellan klockan 7 och 9 på morgonen. Enligt Kinesisk medicin är det jord-elementet som är aktivt under dessa timmar.  Genom att låta magen börja sitt arbete under dessa timmar kommer sen magen att arbeta jämt under hela dagen, man startar ämnesomsättningen helt enkelt.
 
Det sägs också att en bra frukost minskar sötsuget under dagen, framför allt om du börjar dagen med en protein-baserad måltid. Ägg och/eller bacon och grönsaker, med bär till efterrätt är ett bra alternativ.
 
 

Kommentarer

  • fia säger:

    Frukost är ett måste.
    Bäst är när man är på hotell och får allt serverat. Fast det är ju inte ens en gång om året :P
    kram
    Fia

    Svar: Ja Hotell frukostar är något av det bästa. Allt serveras och det finns så många alternativ att välja och vraka emellan. Underbart. Du får gå och äta frukost på ett hotell i din stad en sölig söndag, som ett treat! Kram
    Sabine J Ö

    2012-09-09 | 21:13:25
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com
  • Sofia säger:

    Finns ju inget bättre än frukost!!

    2012-09-09 | 22:02:46
    Bloggadress: http://konstkonstant.spotlife.se
  • Piccolacasa säger:

    Frukost är bästa målet!

    2012-09-10 | 00:31:58
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Yes, på söndagar har jag yogaklass i 1,5 timmar, har bokat in mig på 10 ggr, 8 gånger kvar. Ledaren kör en variant av poweryoga och hatha-yoga. Vad har du för inriktning på din?

    Svar: Hej Hej.. Inte riktigt säker på vad det var för inriktning. Vi började lugnt idag med övningar där man inte behöver balans. =) Några andningsövningar och meditation i slutet. Hur skulle du förklara power- och hathayoga?? Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-09-10 | 14:32:20
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Linn säger:

    Och inte att förglömma: det är ju ruskigt gott också! Jag slarvade med frukosten konstant under mina "före-utmattnings-depressionen-år". Mådde verkligen dåligt av det. Jag älskar egentligen frukost, men fick aldrig till det. Nu är jag långa och rejäla frukostar varje dag. Det ÄR vad kroppen behöver.

    Svar: Jag önskar att jag hade längre frukostar, men jag tycker om att sova längre ibland. Men då äter jag frukost på jobbet och kan istället köpa en underbar frukost på jobb-restaurangen med stort utbud. Underbart också! Helg frukostar är ändå bäst, tycker jag! Kram kram PS.
    Sabine J Ö

    2012-09-10 | 22:31:58
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: