Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bok- & Film recension: Cloud Atlas

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Fick boken "Cloud Atlas" av en vän i England, som jag alltid diskuterar böcker med. Hon sa att boken är skitbra och den bara måste jag läsa. Fick boken för några månader sen, men började inte läsa den förrän jag insåg att boken har blivit film och skulle visas i Sverige. Självklart ville jag läsa boken innan jag såg filmen på bio.
 
Så än så länge har jag bara läst boken, men tänkte i samma inlägg skriva om filmen också, men biokväll är inte inbokat ännu. Boken handlar då om flera olika historier som utspelar sig i olika århundranden. Där vissa av historierna på ett eller annat sätt är bundna till varandra. På baksidan av boken står det ""Six interlocking lives- one amazing story", och kan till vis del tycka att detta stämmer, men dom sex liven är inte kopplade till varandra med en specific story.
 
Boken:
Vi har Adam Erving på 1500-talet (?) som är hypokondrisk och hans son skriver en bok om sin faders liv. Denna bok hittas sedan av R.F i ett bibliotek. Biblioteket finns hos den familj där han jobbar och en del intriger inträffar. R.F skriver brev till sin vän Sixsmiths som jobbar med energi/elektricitet och är intresserad av ämnet "miljöförstörning", i korta drag. Sixsmiths träffar en dag Luise Rey i en hiss, hon jobbar för en tidning. Timothy Cavendish  får ett manuskript som han ska läsa som heter "Luise Rey". SONMI-451 är en person i framtiden, som sitter i finkan, som en reporter intervjuvar (utan att säga för mycket). Sen är det en story om en liten pojke, där storyn utspelar sig i framtiden. Osäker på hur denna berättelse är kopplad till resten av historierna. Varje person har en egen liten berättelse som jag inte tänker gå in på detalj kring. Men mitt betyg är att jag antingen skulle behöva läsa boken en gång till (gärna på svenska) eller se filmen för att förstå. Boken var också på engelska och detta var första gången som jag läste en engelsk bok och samtidigt hade svårt att hänga med. Stilen av skrivandet varierade från berättelse till berättelse, och berättelsen om Adam Erwing var verkligen jätte svår att förstå, som Shakespeare på engelska. Jag rekommenderar inte boken på engelska om man inte tycker att man har väldigt lätt för engelska böcker. Men nu ser jag verkligen fram emot att få se filmen. Så att en del frågetecken klarnar.
 
Skickade ett mejl till min kompis Berit och frågade varför hon älskade boken och hon svarade "Its very philosophical about humanity and materialism. The vanity and greed above moral through centuries." Vi får se om jag håller med, efter att jag förhoppningsvis förstår mer av handlingen efter att ha sett filmen.
 
ps: Boken är verkligen superliten, som du ser på fotot och jämför med ett kort ur en kortlek. Gå in flipbackbooks.com för fler böcker i samma lilla storlek.
 
Filmen:
I tisdags gick jag och kärleken äntligen på filmen på bio. Vad jag tycker?! På ett sätt var jag besviken över att jag hade läst boken eftersom att jag hela tiden visste vad som skulle hända. Boken och filmen är nästan identiska, det var bara en grej här och en grej där som skilde sig från boken. Men åhh så många tankar, funderingar och diskussioner det skapar. Jag rekommenderar dig att se filmen tillsammans med någon som du kan ha djupa diskussioner kring meningen med livet och hur man påverkar livet och världen. Jag och kärleken diskuterade handlingen, poängen och uppbyggnaden av filmen efteråt och det känns som om det inte finns något direkt svar på någon av det vi frågade oss. Därav är filmen ett bra samtalsämne.
 
Jag älskade ett citat ur filmen som jag inte minns ur boken, men citatet sades under 1400-talet och det var den historien som jag hade svårt att hänga med på i boken. Men citatet är lite av poängen av filmen tycker jag, tyvärr minns jag inte ordagrant, men ungefär:
"-Vad får dig att tro att din lilla handling är mer än en droppe i havet och att den skulle ha betydelse?
- Havet är uppbyggt av många droppar"
Det är kopplat till (enligt min uppfattning) till att alla människor kan utföra små saker här i livet, små förändringar och tillsammans blir vi stora. Många säger "Varför ska jag källsortera. Det hjälper väl ingen" men Jo, om vi är många som inför detta beteende/handling. Cloud Atlas handlar om hur ett beteende eller beslut kan förändra framtiden på ett sätt, medan det blir helt annorlunda "om man går en annan väg i korsningen". Dom sex olika historierna handlar om beslut, vägval, de onda & goda människorna och deras beteenden. Och man kan se att poängen med boken/filmen finns i varje historia, men som jag skrev ovan så tycker jag inte att dom sex liven sammankopplas till en berättelse.
 
Nu ser jag verkligen fram emot att komma till England så att jag kan få se filmen på bio i England och sen diskutera filmen med min vän som rekommenderade boken från början.
 
Har du sett filmen eller läst boken? Vad tycker, tänker och känner du kring boken/filmen?
 

Kommentarer

  • Lissen säger:

    Har inte läst boken eller sätt filmen, men förstår tanken med vägval och att många små droppar, kan ge förändring.

    Att man ska tro på den betydelsen.

    Min dag blev bättre än väntat fast jag var sjuk!

    Trevlig helg
    // Lissen

    Svar: Hej hej, Jo, så är det. Jag tror att det är många människor här i världen som tyvärr tror/tycker att deras bra val inte påverkar (samhället, miljön mm). Jag tror inte att man ska "skrämma" och informera (för människor vet inners inne) utan man kanske borde göra det enklare för människan att förändras (källsortering tex). Människor behöver en större belöning än vilken energi och tid dom lägger ner. Tror jag i alla fall. =)
    Trevlig vecka. Kram
    Sabine J Ö

    2013-04-12 | 10:12:33
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se

Kommentera inlägget här: