Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Detoxtime

Kategori: -Detox/Rening

Hej hej,
 
Jag och kärleken ska börja detoxa mellan 10-14 dagar från och med idag. Vi ska hålla oss till så naturliga produkter som möjligt, äta massor av grönsaker, färsk frukter (frusna bär), fisk och bönor. En del skillnader blir mellan mig och kärleken, jag kommer till exempel undvika kaffe fullt ut samt äta en stor mängd grönsaker. Något som han inte kommer göra. Imorgon levereras också min låda med ekologiska frukter och grönsaker från Ekolådan (ekoladan.se), så då får vi se vad den erbjuder för något spännande! Vet i allafall att jag valt till ingefära och päron, så en juice på dessa två skulle kunna bli en god juice.
 
Undvika Att äta
Mjölkprodukter Små mängder frukt
Kaffe Grönsaker
Socker Bönor &  Linser
Gluten Nötter
Alla typer av mjöl Fisk & ägg (ej kött)
Alla typer av oljor & fetter ..förutom kokosolja &linfröolja
  Massa kryddor
 
Eftersom att jag har svårt för att hitta på roliga frukostar när jag detoxar kommer jag att äta brödet som jag lagade idag. Du hittar receptet här. Det innehåller creamfraiche, så det blir ett undantag från mitt "schema". En annan frukost jag kommer att äta är gröt på bovetelingor, eftersom att bovete är glutenfritt. Ägg med en grön smoothie kommer det troligtvis bli också! Ett annat undantag blir i helgen, då jag ska till Göteborg för att umgås med bästisarna, då kommer det nämligen bli rött vin till middagen.
 
Vi har också köpt tillskottet "Holistic Ultra Detox" som vi båda har använt tidigare. Om du vill veta mer om innehållet kring produkten kan du läsa innehållsförteckningen på Holistic's hemsida i denna länk. Sist jag använde denna produkt upplevde jag att jag gick på toaletten oftare, vilket är ett gott tecken enligt mig. Det visar att tarmrörelsen är i full gång.
 
I dagarna som kommer kommer jag lägga upp foton och korta beskrivningar av det jag äter under dagarna, så att ni kan se vad man kan äta när man detoxar.
 
PS. Läs gärna mer om detox och fasta under kategorin Detox/Rening här till höger.
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag gör supergoda bananplättar på två ägg, en banan, en liten liten nypa salt och en halv tesked bakpulver. Bakpulvret kan man förstås skippa. Serveras med bär (och yoghurt, men det kan man ju hoppa över om man detoxar). Det kanske kan vara något? det är min nuvarande favvofrulle :-)

    Svar: Ja gör oxå såna men med två bananer o två ägg. Super fluffiga och det senaste plättis varianten som funkar hos oss. :-) tack för detox tipset men jag bröt detoxen igår. Viktor kom hem med en flaska vitt vin och rökta räkor med chili aioli. Kunde och ville inte säga nej!:-) kramis
    Sabine J Ö

    2013-04-04 | 21:30:53
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Bra! Följ ditt hjärta. En diet kan ju vara att äta sådant man tycker är gott och blir glad av :-)

    Kram

    Svar: Precis! En diet kan också vara att äta det man tycker är gott och blir glad av... eller så kanske man kallar det en livsstil då! =) Tack för ditt stöd! =) Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-04-07 | 09:59:18
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Sophia säger:

    SV: ja, mässan är jättebra tycker jag. Mycket konstigt och FÖR flummigt dock ibland.

    Åh, jag har också tänkt detoxa här nu, härligt till våren. kikar in här o följer hur det går i eran. några setbacks får man räkna med, man är ju bara mänsklig ;)

    Svar: Vi bröt vår detox. Min kärlek kom på den briljanta iden med att vi skulle äta rökta räkor, aioli, vitlksbröd och dricka vit vin. =) Ville inte säga nej till det. Men det betyder inte att jag inte kommer skriva om detox mer. =) Just nu håller jag på att skriva om leverrensning, men det inlägget är knappt påbörjat. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-04-10 | 15:49:40
    Bloggadress: http://misspetite.se

Kommentera inlägget här: