Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Försök till Indisk matlagning

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

Vill börja med att säga att jag tycker det är otroligt svårt att laga indisk mat. Eftersom att fyra tjejkompisar kommer över på middag i helgen har jag provat ett flertal recept för att hitta den perfekta rätten att servera, men har endast misslyckats än så länge!
 
Jag har säkert tio nya kryddor i kryddskåpet som jag inte använt tidigare eller som jag försöker lära känna. Det finns grön kardemumma, svart kardemumma och kardemumma i små frön, och dom alla tre ger olika smaker på måltiden man lagar. Det finns senapsfrön, hel kummin, fenugreek krydda, nejlika, curry blad, anis och fänkål som jag behöver förstå mig på mer. Jag har tidigare aldrig följt ett recept (förrutom när jag var liten och gjorde chokladbollar) och jag har försökt laga indiskt genom att laga maten utefter receptet, men det har inte fungerat en enda gången än så länge.
 
Jag har gjort potatissallad med indiska kryddor (enligt recept), vegetarisk kebab (enligt recept), naan (enl tre olika recept), chutney (utefter mina smaklök och gissning av en chutney jag åt i södra indien), fisk curry (efter recpet), linsgryta (enl recept) och samosas (enl recept och extra kryddor). Och det enda som blev fantastiskt i smaken är samosan där jag fördubblade mängden kryddor jämfört med receptet. Jag har lärt mig under min veckor genom den indiska matlagingen att jag behöver fördubbla mängden kryddor och bli bättre på att smaka av när jag följer recept. "Genom" indiska matlagningen skulla jag kanske inte kalla det, utan snarare i första rutan av det långa resan. Frågan är om jag någonsin kommer att lära mig att laga den perfekta indiska grytan?! Nu minns jag att en vän till mig försökt att göra den perfekt thaigrytan från grunden i flera år, han har fortfarande inte lyckats. Varför delar människor inte med sig av sina hemligheter kring dom perfekta maträtterna, eller varför har inte jag hittat dom?!
 
Kom just på att jag behöver göra ett besök på bloggen Amy's piece of cake där det finns massor av indiska recept. Någon av Amy's recept har jag faktiskt inte provat ännu. Jag återkommer efter helgen med menyn och foton från middagen. Imorgon onsdag blir ett nytt försök av gryta, men då ska jag inte följa recept utan bara smaka av och följa mitt hjärta, min magkänsla och mina smaklökar.
 
Eftersom att jag inte är nöjd med smaken av rätterna kommer jag inte dela med mig av recepten, men här kommer i alla fall lite foton.
 
 
 
Linsgryta/Dal
 
 
Fiskcurry med ris.
 
 
Veggo-kebab, naan och chutney

Kommentarer

  • Johanna H säger:

    Har två perfekta tillbehör som inte går att misslyckas med i alla fall! :)

    Kokoskål: Blanda strimlad vitkål, kokosflingor och turkiskt youghurt- Supergott och fräscht!

    Syltad rödlök:strimla rödlök och marinera i chili, sirap och limejuice. Gudomligt gott!

    Svar: Det låter som om något till och med jag kan lyckas med. =) Även om mina kockkonster har lyst med sin frånvaro den senaste tiden. ;-) Tack för tipsen, ska absolut provas! Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-02-19 | 22:42:47
  • levamedcf.blogg.se säger:

    Veggo kebaben såg jättegoda ut!

    Svar: Tack! Snygga, men inte så smakrika som jag önskade! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-20 | 03:34:01
    Bloggadress: http://levamedcf.blogg.se/
  • Amy's piece of cake säger:

    Åh så mycket gott du lagat... de där veggo-kebaben ser riktigt smarriga ut... har du receptet tar jag det gärna! Indisk matlagning är egentligen inte så svårt.... har du testat någon av mina paneer recept? Testa gärna palak paneer eller varför inte matar paneer på halloumiost istället för att göra egen paneer... jättesmidigt och gott blir det! Tack fina för länkningen! :)

    Svar: Hej hej, Inlägg med recept på kebaben är på G nu, borde komma upp imorgon. =) Antar att dom kan bli godare med mer smak. =)
    Jag åt palak paneer några gånger i Indien, men gillade det inte alls så tror inte det är för mina smaklökar. Men paneer har jag hittat i en indisk livsmedelbutik i stan, så det har jag provat. Osten blev bra, men smaken av grytan jag gjorde blev inte lika bra. =( Men ska satsa på paneer i helgen när gästerna kommer. Idag gav jag mig på indiskt igen, men då utan recept och mer på känsla och det blev riktigt gott faktiskt. Stolt! Jag tänkte prova en av dina recept på fredag... men har inte bestämt vilket ännu! =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-02-20 | 18:10:10
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Linn säger:

    Läser här i en kommentar ovan att du INTE gillar Palak Paneer. Det är i princip det enda jag äter när jag är i Indien :-) Då och då slinker en Paneer Butter Masala ner, men det är framför allt när palaken inte finns på menyn.

    Jag har svårt för indisk mat, alldeles för många kryddor och för mycket smaker.

    Jag tycker det är alltför vanligt att bloggare lägger ut recept som inte alls är bra, och det är nog en bidragande orsak till att man misslyckas. Du gör helt rätt som går på magkänsla och smaklökar istället!

    Svar: Hihi.. kom ihåg att du sa det när vi satt på standen och åt )attdu mest åt palak paneer). =) Jag är helt tvärtom... jag älskar kryddorna och tycker det blir trist om det inte har tillräckligt med kryddor. Som du skrev i den andra kommentaren till det som jag kallar min smaklösa mat så har du rätt i att jag gillar mat från ett visst område. Absolut godast mat åt jag i delstaten Rajasthan. Inte funderat på det tidigare! Får nog googla på den typen av recept. Köpte kokboken i den delstaten också. Weird om jag får säga det själv!
    Ja.. helt rätt. Folk lägger ut recept bara för att lägga ut recept, även om maten inte blir god. Men sen har det i och för sig med smaklökarna att göra också! Men ändå... så annorlunda kan mina smaklökar inte vara. =) (Ska gogla på recept från rajasthan )Magkänsla, smaklökar och hjärta får leda matlagningen imorgon när gästerna kommer på besök. Håll tummarna för mig! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-21 | 14:48:58
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: