Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Känslor, Tankar, Lärdomar och Helheten av Indien i mitt hjärta

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

 

 
Ett citat på ett träd!

Efter nästan sex veckors semester i Indien kan man inte säga mycket annat än att det var ett riktigt äventyr. Indien är verkligen ett land för alla typer av människor.

Vill du uppleva kultur så finns det massor att uppleva, musik, dans, konst, kläder mm. Är man istället intresserad av yoga finns det yoga-retreat för alla runt om hela Indien. För den som vill ligga på stranden och njuta av solen under palmerna så finns det en miljon olika stränder att välja mellan, eller varför inte åka runt till olika stränder. Är man matintresserad finns det mycket att lära och många olika smakupplevelser att uppleva. Matkulturen är en helt annan i Indien, i norra delen är det mer kryddstarkt och chilistarkt än i den södra delen och matlagningskurs är verkligen något som jag rekommenderar starkt. Jag har upplevt kultur, strand, mat, yoga och mycket mycket mer under mina 37 dagar. (Läs om varje stad under kategorin Indien)

Några anledningar till att jag älskar Indien

-En del av resan som jag faktiskt gillade var alla dom olika transportmedel vi åkte med. Nattåg, lokaltåg buss, jeep, ricksaw, bil (så klart), hyrd buss, lokal buss och flyg. Inget av dom är så jobbigt som jag trodde och som människor berättade innan vi åkte dit. Det var en del av upplevelsen, dessutom träffar man en hel del indier att prata med.

-Deras kaos, som jag kallar det, är inte kaos för dom utan det är ordning. Att man kör åt alla håll i rondellen är någonting som fungerar för dom, medans man i Sverige hade bllivit galen. När dom tutar som galningar, enligt mig åter igen, så är det för att säga "Här är jag, missa inte att jag är här/bakom/framför/brevid/under/över" =).

-Maten är smakrik,behöver jag säga mer än så. Enligt min uppfattning är traditionel svensk mat inte speciellt smakrik, så älskar man smakrik mat ska man absolut besöka Indien.

-Jag har aldrig träffat så hjälpsamma, trevliga, nyfikna och ödmjuka människor tidigare, och dessa drag finns verkligen i dom flesta människorna i Indien. Ber du om hjälp för att hitta vägen, om du letar efter en specifik butik eller ett hotell så visar dom vägen. Om du vill fråga dom om deras liv så berättar dom, och om dom vill veta om ditt så frågar dom. Fantastiska människor!

-Det jag älskar med Indien är att det känns som motsatsen till Sverige, och det är precis sådant som jag vill uppleva när jag är på semester-Något utöver det vanliga helt enkelt.

-Jag älskar sättet indier säger "Okej" genom att skaka på huvudet, The wobbling head som det också kallas. Jag provade det själv en gång och det gick alldeles utmärkt, men osäker på om jag använde det i rätt situation (vi diskuterade taxipriset).

-Att gå på bio i Indien är en upplevelse i sig, människorna buar när the bad guy kommer upp på duken, klappar händer när dom säger något bra, busvisslar om en snygging kommer upp och sjunger med om man kan texten. En underbar upplevelse.

-Sist men inte minst. Värmen är en annan anledning till att jag älskar Indien. Underbart! Vem älskar inte värme!?

Saker jag såg och upplevde som förändrade mitt liv

-När vi stod på tågstationen och väntade på tåg en dag såg vi människor som duschade mellan perrongerna, för där fanns det gratis vatten. Det var intressant att se att folk hellre duschar och tvättar sig framför människor mitt i stan än går runt smutsiga.

-När vi stod utanför Red Fort kom en liten pojke krypandes på två armar, ett ben och det andra benet dragandes efter dig. Hans hår såg ut att inte blivit tvättat på säkert flera år. En man stod brevid som en "chef" och tar säkert hans pengar han får ihop. Fruktansvärt. Poäng: Man får inte alltid som man förtjänar.

-I Goa var det en liten flicka som kom fram till oss när vi låg på solstolarna eftersom hon sålde armband och annat jox. Hon var tolv år och gick i skolan 6 månader om året, dom andra sex månaderna skickade hennes familj henne till Goa för att sälja dessa grejer. Efter att hon varit hos oss en stund kommer en man fram som var hennes "chef" som såg till att hon sålde. Och troligtvis tog han det mesta av det hon tjänade. Slumdog Miljonär är sant lärde jag mig.

-På Taj Mahal såg vi en hund ligga och njuta i solen, helt plötsligt fick han något som såg ut som en epileptisk attak, han skakade i några minuter innan han bajsade, kissade och dreglade ner sig. Det var något av det obehagligaste jag sett.

-Två dagar innan hemgång låg vi på stranden på en ödslig strand när en man försökte sälja oss halsband han frågade när vi skulle hem. "2 dagar", då frågade han om vi hade saker att slänga så kunde han gärna ta dom. Ja självklart sa vi och bestämde träff två dagar senare på stranden. Då gav vi honom en påse med tvål, schampoo, tvättmedel, linsvätskor, mediciner och kläder vi skulle slänga. Han blev överlycklig och jätte tacksam. Frågar man så får man, lärde jag mig.

-I den Heliga staden Varanasi såg vi en cermoni där dom ber till guden Siva. Denna cermoni utförs varje dag och har gjorts dom senaste 500 åren. Fantastiskt att se denna helighet och hur viktiga dessa gudar är för hinduerna. Underbart vackert och en riktig gås-hud-upplevelse.

-Att sova på hårda kuddar och inte veta när man duschar varm nästa gång leder till en ny vana och jag har lärt mig att man inte behöver denna bekvämlighet. Just eftersom att det snabbt blir en vana. Men det har också lärt mig att jag verkligen har det bra i Sverige, även om jag egentligen inte behöver det. 

-Jag lärde mig också att Goa är betydligt större än jag trodde, det tar 3 timmar ungefär att åka taxi från södra Goa till Norra, men det kostar inte mer än 250kr.

Pust, det blev ett långt inlägg och jag hoppas att du orkade läsa igenom det. =)

Med Vänliga Hälsningar Välbefinnaren.

 

Kommentarer

  • V säger:

    Jättebra och intressant inlägg!
    Låter absolut som något man gärna skulle vilja vara med om, för om detta bara var NÅGRA av de större händelserna, så måste det ha varit både omtumlande och något som kan göra vem som helst ödmjuk inför livet, sina medmänniskor och den bekvämlighet som vi har tillgång till här i väst :-)
    //V
    ,;ovV\/Vvo:.

    2013-02-08 | 16:00:39
  • Linn säger:

    Jag orkade! Intressant och kul att läsa. Indien är en omtumlande upplevelse som tar ett tag att smälta.


    Kram

    Svar: Ja det tar sin lilla tid att smälta. Men samtidigt tycker jag att jag glömmer allt så snabbt. Eller man lever inte "mitt i det" och då är det bara ett minne. Jag saknar att leva mitt i det. helt enkelt, annars glömmer jag så snabbt. (Eller inte glömmer, men jag hoppas du förstår vad jag menar) Saknar du Indien?? Planerar du en ny resa dit? =)
    Kram kram

    PS: Kul att du orkade läsa ;-)
    Sabine J Ö

    2013-02-09 | 17:34:02
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Jag tror jag förstår. När jag är där tänker jag "hur ska jag kunna förklara och beskriva det här på ett sätt som gör att någon annan kan begripa hur det verkligen är?".

    Nu när jag är hemma är det knappt att jag själv begriper. Minnena och bilderna finns där, men det är ändå svårt att greppa hur intensivt allt faktiskt är.

    Den här gången kände jag mig faktiskt lite trött på Indien(!). Kan bero på min egen sinnesstämning och att jag är mer lättstressad nu, men framförallt tror jag att det beror på att det nu var tredje gången.

    De första gångerna var jag så tagen av allt. Jag lyckades på något sätt att gå in i ett läge där jag bedömde saker och ting utifrån en indisk måttskala. Jag släppte mina västerländska ideal (så gott jag kunde) och accepterade läget och försökte förstå.

    Den här gången blev jag inte lika begeistrad över alla färger och allt det vackra (hade ju sett det förut), och jag såg det negativa mycket tydligare. Skräpet, fattigdomen, bristen på kvalitet, service, säkerhet...


    Just nu planerar jag ingen ny resa dit, men vem vet... Fråga mig igen om ett halvår :-)

    Ni då? Blir det Indien igen?

    Kram

    Svar: Jag förstår vad du menar... jag såg på allt så mycket lättare än vad jag trodde jag skulle göra...med indiska ögon kanske. Så jag såg inte allt det negativa så tydligt och jag accepterade det liksom som om det var som en del av vardagen. Kommer säkert att se det negativt enklare nästa gång. Folk pratar liksom om det tragiska... men jag påverkades inte så jätte mycket av det som jag trodde jag skulle göra.Jag vill absolut tillbaka. Vi pratar om att göra en resa tillsammans nästa jul igen... men då i kanske tre veckor. Och inte 5 1/2 som denna gång. Jag vill troligtvis åka på en ny resa med en tour där allt planeras. Eller kanske i 2 veckor och sen 1 vecka på egen hand. Hade varit bra så att man får se mycket och inte behöver stressa med att planera. Men vi får se. (Skulle vilka se östra delen.

    Kram kram

    ps. jag frågar dig igen om ett halvår. ;-)
    Sabine J Ö

    2013-02-09 | 21:53:33
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Amy's piece of cake säger:

    Så mycket intryck.... intressant att läsa om hur du upplevde det! =)

    Svar: Mängder av intryck! Kommer absolut åka tillbaka till Indien igen! Underbart land! =D
    Sabine J Ö

    2013-02-20 | 18:14:36
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här: