Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Recension: "Diabetes-du kan själv påverka"

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

 
 
Jag berättade innan min semester att jag vunnit en bok om diabetes hos Millas Hälsoblogg, och nu har jag läst klart boken och till och med hunnit lånat ut den till en vän som också har diabetes. 
 
Denna bok är en blandning av fakta, massa tips och recept skulle jag säga lite kort. Boken börjar med att berätta om vad diabetes egentligen är,  vad som sker i kroppen när man har diabetes och vilka skador & komplikationer  som kan uppkomma om man inte kontrollerar sin sjukdomen.
 
Sen kan man läsa vidare om kost, först generellt kring kost och sen kring kost för en diabetiker och hur olika typer av produkter påverkar blodsockret (fullkorn, fiber, kolhydrater, protein, fetter, grönsaker, GI mm). Man kan också läsa om olika dieter och varför dom är bra/sämre bra för diabetiker och vad man bör tänka på. Denna del tycker jag var en av dom mest intressanta delarna av boken, eftersom att det diskuteras så himla mycket kring dieter för tillfället. Dom berättar om GI-kost, LCHF, Lågfettkost, Medelhavskots och Stenålderskost. Dessutom förklaras det vad dessa dieter innebär och vilket upplägg dom har.
 
Boken är fylld av en hel del tips & trix, massor av information, vilka produkter man bör ha i skafferiet, vilka sockeralternativ som finns, innehållsförteckningarna på produkter, snacks mm mm. Den sista delen av boken är recept på frukostar, mellanmål, luncher och middagar vilket är den andra delen som jag gillar bäst i boken. Tyvärr var det inte många vegetariska recept, men recepten som finns kan man lätt justera. En rätt som låter supergod är "Thaisallad med rostbiff" och då kan man byta ut rostbiffen till en fiskbit, kanske lax eller tonfisk. Det kommer definitivt komma ett inlägg om denna rätt vid senare tillfälle.
 
Som nydiagnostiserad diabetiker, intresserad av sjukdomen eller om man behöver en förfriskning kring sjukdomen och hur man bör eller inte bör leva, är detta en fantastisk bok. Jag tycker verkligen att den är rik på information och rekommenderar den verkligen. Min vän som lånade boken har själv köpt sig själv samma bok eftersom att hon gillade den så mycket. Jag kommer definitivt plocka fram boken då och då både för all information och för recepten.
 
Har du själv läst boken??

Kommentarer

  • milla säger:

    Åh vad kul att du tyckte om boken:)
    Ha en riktigt bra vecka
    kram

    Svar: Har du också läst boken? Självklart vill jag länka till en tjej med sån bra tävlig och mysig blogg. =) Trevlig vecka på dig också.
    Sabine J Ö

    2013-02-11 | 20:14:00
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • milla säger:

    Nej tyvärr har jag inte läst boken, men vill göra det ännu mer efter ditt inlägg:)

    2013-02-11 | 21:04:16
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • Linn säger:

    Har inte läst den och har inte diabetes, men jag blir mer och mer övertygad om att vi alla bör hålla koll på blodsockret och försöka hålla oss på stabila nivåer.

    Svar: Kom ihåg att när jag blev ny-diagnostisera så sa läkare och dietister att den dieten som diabetiker bör följa är en diet som dom flesta bör följa. Minimal mängd socker, mycket grönsaker, föda med lågt GI, bra fibrer, naturligt mm. Och så är det ju verkligen.
    Sabine J Ö

    2013-02-12 | 16:09:17
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Camia säger:

    Har inte läst boken, men blev lite sugen på att köpa den.

    Svar: Rekommenderas starkt!
    Sabine J Ö

    2013-02-24 | 08:43:23
    Bloggadress: http://www.divyaspa.blogg.se

Kommentera inlägget här: